آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟

آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟

آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟ مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

امروزه پیشرفتهای چشمگیری در حوزه دانش جایگزین کردن دندانهای از دست رفته با ایمپلنت صورت پذیرفته است و ایمپلنتهای مدرن امروزی درصد موفقیت بالایی را در درازمدت برای بیماران فراهم نموده اند. اما در این میان برخی موارد و شرایط میتوانند در روند موفقیت ایمپلنت ها موجب اخلال گردند و ریسک عدم موفقیت را بالا برند. مطالعه و درک این موارد می تواند به افزایش موفقیت درمان منجر گردد و مقالات و تحقیقات بسیار  وسیعی در این حوزه در جریان می باشد که با یک جستجوی ساده در منابع اینترنتی می توان به حجم بسیار بالایی از این مقالات و گزارشهای تحقیقی دسترسی پیدا کرد.

 

عوامل خطر ساز یا رسیک فاکتور ها 

مواردی مانند کیفیت،حجم و ابعاد استخوان، محل کاشت ایمپلنت در فک(یعنی اینکه مثلا ایمپلنت در کدام نقطه از کدام فک انجام بشود )، ابعاد خود ایمپلنت و فرایند های پیوند و افزایش میزان استخوانها، در کنار نحوه رعایت بهداشت، عوامل محیطی و بیماریهای زمینه ای مانند دیابت، ونیز سیگار کشیدن،  میتوانند بر نتیجه و دوام درمان ایمپلنت، در کوتاه مدت و بلند مدت، تاثیرگزار باشند.¹

تاثیرات سیگار کشیدن بر دهان

مطالعات متعدد در حوزه پزشکی و دندانپزشکی با قدرت درباره نقش مخرب عادت سیگار کشیدن بر سلامت دهان و دندان قلمفرسایی کرده اند و در اینجا قصد تکرار مکررات را نداریم. اما بطور خلاصه نقش سیگار در افزایش بروز ضایعات سرطانی و پیش سرطانی و نیز بیماریهای لثه قطعی و انکار ناپذیر است. همچنین ریسک ازدست دادن دندانها در افراد سیگاری، نسبت به غیر سیگاریها، بالاتر دیده شده است(Jansson & Lavstedt, 2002).

در کنار همه این مضرات، مطالعات جدید به شدت بر نقش سیگار کشیدن در بالا رفتن احتمال شکست درمان ایمپلنت تاکید دارند(Chen, Liu, Xu, Qu, & Lu, 2013; Chrcanovic, Albrektsson, & Wennerberg, 2015; Moraschini, 2016; Strietzel et al., 2007).

سوال در باره عادت سیگار کشیدن، قبل از انجام درمان ایمپلنت، کمترین کار ممکن دندانپزشک بوده و علاوه بر آن، تعداد سیگاری که در روز توسط فرد مصرف میشود نیز به نوبه خود می تواند در تعیین سرنوشت ایمپلنت تعیین کننده باشد.

سیگار و ایمپلنت

سیگار کشیدن از جهات گوناگون بر موفقیت درمان ایمپلنت تاثیرگزار می باشد. شاید مهمترین تاثیر آن بر کاهش میزان اکسیژن رسانی به ناحیه انجام جراحی است. این مساله از دو طریق ممکن است. اول اینکه خود دود سیگار سبب کاهش میزان اکسیژن در گردش خون شده و حامل های اکسیژن یا همان هموگلوبین را دچار پیوند دائمی با منواکسید کربن میکند. بنابراین نسبت به یک فرد غیرسیگاری، اکسیژن کمتری به محل جراحی توسط جریان خون راه می یابد. از طرف دیگر نیکوتین موجود در سیگار خود یک تنگ کننده عروقی است و همین خصلت آن باعث تنگی عروق در ناحیه جراحی میگردد و سبب کاهش جریان خون و اکسیژن در محل انجام ایمپلنت می شود. فراموش نکنیم که نقش خون به عنوان مهمترین عامل انتقال عوامل رشدی، بازسازی کننده و اکسیژن رسان به محل جراحی، در ترمیم ناحیه جراحی و ساخت و ساز دوباره استخوان و بافت نرم ،بسیار حیاتی و تعیین کننده می باشد.

آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟

سیگار کشیدن برای انجام ایمپلنت یک کنتراندیکاسیون مطلق محسوب نمی شود. یعنی اینچنین نیست که یک فرد سیگاری نتواند ایمپلنت دریافت کند. سیگار یک عامل ریسک ساز محسوب می شود و باید بررسی گردد که این ریسک به چه میزان می تواند در نتیجه کار تاثیرگزار باشد و چگونه می توان این ریسک را کاهش داد و یا تاثیرات آن را مدیریت کرد.

در این میان میزان مصرف سیگار در طول روز شاخص مهمی محسوب می شود.برخی تحقیقات تعداد کمتر از ۱۰ نخ سیگار در روز را برای انجام جراحی ایمپلنت، نسبتا بی خطر می دانند و مشاهده نموده اند که مصرف بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز به شکل قابل توجه و معناداری، درصد شکست در درمان ایمپلنت را افزایش داده است (Kullar & Miller,2019). در این میان نیز برخی تحقیقات هیچ گونه ناحیه بی خطری را در درمان ایمپلنت برای افراد سیگاری قایل نمی شوند و مصرف حتی یک نخ سیگار را نیز در درمان ایمپلنت به عنوان ریسک بالا تلقی می نمایند(Husten, 2009).

افراد سیگاری چگونه میتوانند از درمان ایمپلنت بهرمند گردند؟

در کل آنچه در مجامع علمی در این باره بیشتر گفته می شود این نکته است که میزان مصرف سیگار در افراد پیش از انجام ایمپلنت حتما باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و تا حد ممکن فرد را از مضرات این عادت به خوبی آگاه نموده و به عدم مصرف یا ترک دایمی سیگار ترقیب نمود. در صورت عدم توانایی فرد در ترک کامل سیگار، میزان مصرف روزانه را باید اقلا به کمتر از ۱۰ نخ و حتی زیر ۵ نخ در روز کاهش داد تا کمترین ریسک ممکن را برای درمان به همراه داشته باشد.

 

آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟ مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

توصیه ما به بیماران در مرحله اول ترک همیشگی و دایمی سیگار است. در کنار بالا بردن ریسک عدم موفقیت درمان ایمپلنت و یا بروز بیماری لثه و تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت در سالهای آینده، با توجه به تاثیر سیگار کشیدن بر تمامی جنبه های بهداشت و سلامت عمومی فرد، ترک کامل این عادت اولین گزینه پیشنهادی ماست.

در افرادی که به هر دلیلی مایل به ترک دایمی سیگار نیستند پیشنهاد میشود که بین یک تا دو هفته پیش از انجام جراحی سیگار کشیدن را کنار گذاشته و تا دوماه پس از انجام جراحی ایمپلنت، موقتا از سیگار کشیدن امتنا نموده و یا مصرف آن را به کمتر از ۵ نخ در روز کاهش دهند. طبیعی ست که در انجام برخی جراحی های مرتبط با درمان ایمپلنت مانند سینوس لیفت و یا افزایش(آگمانتاسیون) استخوان، این حساسیت به کشیدن سیگار افزایش یافته و ملاحظات سرسختانه تری را نیز طلب میکند.

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

 

 

بیشتر بخوانید…

 

ایمپلنت های دندانی

 

گفتگو با دکتر غارتی درباره دندانپزشکی دیجیتال

 

 

مراحل جراحی ایمپلنت

 

 

 

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – سیگار کشیدن -تاثیر سیگار بر ایمپلنت -ترک سیگار -ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد – پرینتر سه بعدی – پرینتر DLP – پرینتر LCD –

 

 

 

 

لطفا نظر خود را در رابطه با مطلب آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟ را از طریق کادر زیر به ما منتقل بفرمایید.

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید