لیزر درمانی

لیزر (Laser) در واقع مخفف ( Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)یا به عبارتی تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است. پس همچنانکه از نام آن بر می آید، لیزر در واقع نوعی نور تقویت شده است که واجد طول موجی واحد، همسو و هم فاز است.

در طبیعت هیچ گونه لیزر طبیعی وجود ندارد و در واقع لیزر نوعی نور کاملاً ساخته دست بشر می باشد.

نظریه اولیه لیزر را در ابتدا آلبرت انیشتین ارائه نمود و نخستین لیزر (Maser) بر اساس تئوری وی وبا نقویت امواج ماکروویو شکل گرفت. سپس اولین لیزر پالسی یاقوت توسط پروفسور میمن در سال 1960 ساخته شد و یک سال بعد اولین لیزر گازی توسط فیزیکدان ایرانی، علی جوان با استفاده از ترکیب گازهای هلیوم و نئون نیز ارایه گردید (در واقع اولین لیزر را علی جوان ساخت ولی به دلیل اینکه یکسال دیرتر از میمن آن را معرفی نمود، این افتخار به میمن رسید)

در واقع در یک دستگاه لیزر، الکترونها توسط منبع انرژی عمدتاً الکتریکی در ماده ای حد واسط (Medium) برانیگخته می شود و در زمان نزول الکترون ها به اربیتال اولیه، همزمان با تصادم آنها با سایر فوتون های موجود در محیط، فوتون های نوری بیشتری تولید می شود که همگی هم فرکانس بوده و توسط تقویت کننده ها این مسیر ادامه می یابد و نوری که واجد سه خاصیت تک طول موجی (Monochromic)، هم سو شده (Colimated) و در نهایت هم فاز شده (Coherent) تولید می گردد. (دایورها نیز نوری با دو خاصیت اول تولید می کنند ولی خاصیت سوم یا هم فازی خاص لیزرها است.)

امروزه لیزرهای متعددی با طول موج های متفاوت، در صنایع گوناگون و پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک واجد مواد حد واسط یا مدیوم خاص خود و طول موج تولیدی و توان ویژه ای هستند.

پرکاربردترین این لیزرها در دندانپزشکی، لیزرهای دایود (یا گالیوم، آرسناید) و نیز لیزرهای اربیوم هستند که کاربردهای متعددی را هر یک از آنها دارا می باشند.

لیزرهای دایود که انواع مورد نظر ما در این بحث می باشند، واجد طول موجهای گوناگونی بوده که توسط کمپانی های تولید کننده مختلفی ارائه شده اند. بیشترین آنها واجد طول موج های 810، 940 و 980 نانومتر می باشند.

لیزر درمانی -وبسایت دکتر افشین کاوسی

لیزر دایود 940 نانومتری

جهت اطلاع شما لیزری که ما در مرکز درمانی خود به خدمت گرفته ایم از نوع دایود با طول موج 940 نانومتر و ساخت شرکت Biolase آمریکا می باشد که طبق مقالات، از لحاظ نوع فرکانس و کیفیت ساخت جزو برترین انواع لیزر دایود می باشد.

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی بسیار متنوع می باشد. در اینجا به خلاصه ای از این موارد کاربرد به اختصار اشاره می کنیم:

• جراحی های لثه و بافت نرم: استفاده از لیزر در انجام برش در بافت نرم، در انجام اصلاح لثه یا جنجیوکتومی، فرنکتومی، برداشتن ضایعاتی مانند فیبروم و …. کاربرد دارد. برشی که توسط لیزر انجام می شود، علاوه بر دقت زیاد، برشی بدون خونریزی است چرا که همزمان با انجام برش رگ های خونی بسته شده و در محل جراحی خونریزی وجود ندارد. همچنین لیزر واجد خواص ضد میکروب بسیار قوی است و لذا برش ها را کاملاً استریل انجام می دهد. در عین حال نور لیزر واجد خواص القایی برای سلول های سازنده است که سبب فعالیت بیشتر سلولها می گردد.

جراحی فیبرومای کام توسط لیزر

• درمان های پریودنتال: استفاده از لیزر در لایه برداری از پاکت های دندانی و میکروب زدایی قدرتمند آن سبب ترمیم بسیاری از پاکت های کم عمق و نیمه عمیق اطراف دندان ها، بدون استفاده از جراحی  باز  می گردد.
  • سفید کردن دندان ها: عمل سفید کردن دندان ها با استفاد هاز مواد بلیچینگ حساس به لیزر، سبب تسریع و افزایش عملکرد نسبت به درمان های رایج بلیچینگ با مواد معمولی می گردد. همچنین طبق مقالات تحقیقی میزان حساسیت پس از درمان بلیچینگ، در روش استفاده از لیزر کاهش می یابد.
  • حساسیت زدایی از دندان ها: از لیزر برای درمان حساسیت های دندان هایی که دچار پالپیت برگشت پذیر گردیده اند می توان استفاده کرد. لیزر در انجام این درمان ها موفقیت فوق العاده ای را نشان داده است.
  • کاربرد لیزر در درمان ریشه (اندودانتیکس): استفاده و تاباندن لیزر در کانال ریشه دندان، پس از انجام درمان ریشه به روش متداول، سبب کاهش بسیار شدید در میکروب ها گردیده و نیز فرایند بهبود و التیام بافت های اطراف دندان را افزایش داده  و درد ناشی از درمان را به شدت کاهش می دهد.
  • درمان دردهای مفصل فکی (TMD): از لیزر می توان برای بهبود دردها و علایم التهابی مفصل گیجگاهی فکی(TMJ) بهره برد. این عمل لیزر با تحریک سلولها در جهت ساخت و ساز و نیز کاهش عناصر التهابی و تغییرات در اعصاب مولد درد انجام می گیرد.
  • کنترل خونریزی و آماده سازی لثه برای قالبگیری: بطور معمول پس از تراش دندان ها برای ساخت روکش ها یا لامنیت ها، در لثه اطراف دندان ها مقادیری خونریزی و ترشح ایجاد می گردد که سبب تداخل در عمل قالب گیری می گردد. استفاده از لیزر می تواند این حالت را برطرف کرده و موجب بهبود عمل قالبگیری و کنار زدن لثه اطراف خط پایان تراش گردد.
  • درمان تبخال و آفت: چنانچه درمان تبخال با لیزر در مرحله اولیه آن یعنی قبل از بروز ویزوکول ها انجام شود، سبب درمان فوری و پس از بروز ویزیکولها در مان سریعتر تبخال را موجب می گردد. لیزر واجد خواص ضد ویروسی بسیار قدرتمندی است و چنانچه به موقع مورد استفاده قرار می گیرد، ایجاد تبخال را کاملاً سرکوب می نماید. هچنین برای درمان سریع آفت های دهانی که ضایعات دردناک بوده و حدود 10 تا 14 روز زمان برای برطرف شدن نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان تبخال توسط لیزر

• ترمیم زخم ها و بازسازی نسوج: لیزرهای کم توان یا به اصطلاح (LLLT)، دارای ویژگی فتوبیومدلاسیون بوده و سبب تحریک سلول های فیبروبلاست گردیده و بازسازی زخم ها و نسوج ملتحب را تسریع می نماید. همچنین باعث تحریک ماکروفاژها گردید که مسئول حذف مواد اضافه و التهاب زا در محل زخم ها می باشند. لیزرهای کم توان امروزه از مواد
  • بسیار مورد بحث کاربرد لیزر در دنیای پزشکی و دندانپزشکی هستند و خواص متعددی از آنها در حال معرفی شدن هستند.
  • حذف پیگمانتاسیونهای لثه: چنانچه لثه شما هم واجد پیگمانهای سیاه و قهوه ای رنگ بوده و این مسأله برای شما ناراحت کننده است، به شما مژده می دهیم که لیزر تأثیر بسیار خوبی در دفع این لکه ها از روی لثه شما دارد. انجام این عمل کاملاً بدون درد و خونریزی می باشد.

لیزر درمانی -وبسایت دکتر افشین کاوسی

سفید کردن دندان توسط لیزر

البته آشنایی با لیزر  کاربرد آن در دندانپزشکی به همینجا ختم نمی شود و جهت اطلاعات بیشتر می توانید در اینترنت هم گشت و گذار کنید. به هر حال امیدوارم مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

ویدیوی آموزشی آشنایی با لیزر و کاربرد آن در دندانپزشکی را اینجا ببینید