دندانپزشک خوب کدام است؟

دندان پزشک خوب کدام است؟

در عصر ارتباطات و گسترش روزافزون روشهای تبلیغاتی، انتخاب محیط مناسب برای درمان،به ویژه در مبحث درمانهای دندانپزشکی، برای خانواده ها تبدیل به چالشی فراگیر شده که با توجه به انواع بمباران های تبلیغاتی توسط رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی، معضلی را ایجاد نموده که همه می پرسند: بالاخره دندان پزشک خوب کدام است؟ در این مقاله سعی داریم که به شما برای تصمیم گیری در انتخاب محیط درمانی کمک کنیم. گفته های این مقاله جنبه کلی داشته و شاید در بین موارد گفته شده استثناهایی نیز پیدا شود. با این حال سعی میکنیم که با گفتن برخی مشخصات شما را در انتخابی بهتر یاری کنیم.

در خصوص انتخاب محیط درمانی، مواردی چند را می بایست مد نظر قرار دهید که به شرح آن در ادامه خواهیم پرداخت:

درمانگاه یا مطب؟

فرق درمانگاه با مطب بیش از هر چیز دیگر، خصوصی تر بودن محیط مطب نسبت به درمانگاهها می باشد. درواقع توقع این است که در مطب شما با یک پزشک طرف باشید و این شما هستید که معالجه گر خود را انتخاب میکنید. این درحالی است که شما در زمان مراجعه به یک درمانگاه عمومی، ممکن است شخص درمانگر یا همان دندانپزشک را از قبل نشناسید و مراجعه شما به درمانگاه، به اعتبار نام درمانگاه است و نه اسم و رسم پزشک معالج. همچنین ممکن است در مراجعات بعدی در فواصل درمانی طولانی تر، درمانگرهای مختلفی را ببینید و از درمان آنها استفاده ببرید. پس غالبا در درمانگاه شما نام درمانگاه را انتخاب می کنید و نه پزشک را. یک مشکل در اینجا این است که احتمال دارد چنانچه به هر علتی در ماهها و یا سالهای بعدی که برای پیگیری درمان انجام شده و یا بروز مشکل در درمان به همان درمانگاه مراجعه کنید، پزشکی که سابقا درمانگر شما بوده، در درمانگاه دیگری مشغول به فعالیت شده باشد و لذا امکان ادامه درمان شما توسط ایشان در همان درمانگاه مقدور نباشد و این موضوع میتواند سبب سردرگمی در بیمار گردد.

در طرف مقابل، محیط مطب برای یک دندانپزشک اصولا ثابت و پابرجا میباشد و شما هر زمانی میتوانید برای پیگیری و ادامه درمانتان مجددا به همان مطب و همان پزشک مراجعه کنید و این از مزایای مطبها نسبت به درمانگاهها میباشد. از دیگر مزایای مطب نسبت به درمانگاه میتوان از خصوصی تر بودن محیط نسبت به درمانگاهها نام برد. اولا با ازدحام کمتری مواجه هستید و در ثانی به مرور زمان آشنا بودن به محیط و کارکنانش سبب ایجاد حس امنیت و آرامش بیشتری در شما خواهد شد.

مراجعه به درمانگاهها نیز به نوبه خود خواصی دارد که مهمترین آنها هزینه پایین تر درمان و نیز استفاده از بیمه های درمانی در درمانگاههاست که نسبت به هزینه بیشتر درمان در مطبها یک مزیت محسوب میگردد. در این مورد توجه کنید که درمانگاهی را که انتخاب می کنید، کاهش هزینه ها را با کاهش کیفیت مواد و تجهیزات مصرفی و استفاده از نیروهای غیر تخصصی جبران نکرده باشد! در اینصورت مزیت درمان در درمانگاه به مرور زمان تبدیل به ضرر و زیان جانی خواهد شد.

دراین میان تاکید میکنم که لزوما هر مطبی بهتر از درمانگاه نیست و هر درمانی در درمانگاه نیز محکوم به شکست محتوم نخواهد بود.بسیارند درمانگاههایی که با حفظ کیفیت نسبی در درمانها، مزیت هزینهای پایینتر درمان درمانگاهی را نیز حفظ نموده اند.

پاکیزگی محیط

دغدغه بسیاری از شما در انتخاب محیط درمانی، شاید مساله رعایت اصول بهداشتی و نظافت باشد و هستند افرادیکه به درستی، تمیزی وبهداشت خوب را به هرچیز دیگری ترجیح میدهند. با گسترش جوامع انسانی خطر انتقال بیماریهای مسری و خطرناک میبایست مورد توجه قرارگیرد و در این میان مطبها و درمانگاهها میتوانند در صورت اغفال از اصول بهداشتی سبب انتشار بیماری گردند. بنابراین در اولین مراجعه خود به یک محیط درمانی جدید،با توجه به مواردی میتوانید از وضعیت بهداشتی آنجا چیزهایی دستگیرتان شود. نظافت کف سالنها، استفاده از سطلهای آشغال مناسب و تفکیک زباله های عفونی، نظافت سر و وضع پرسنل و تمیزی روپوش و البسه آنها، عدم وجود رد خون و یا لکه بر روی دستگاهها،تجهیزات،مبلمان و غیره، استفاده از پوشش های یکبار مصرف بر روی قسمتهای مختلف یونیت دندانپزشکی مانند دستگیره ها و …، استفاد پرسنل درمانی از ماسک و دستکش و کلاه و عینک محافظ، در دسترس بودن مواردی مانند سرویس بهداشتی پاکیزه و نیز صابون مایع و دستمال کاغذی و لیوان یکبارمصرف برای بیماران و در نهایت حس خوب اطمینانی که در یک نگاه از مجموع موارد فوق درتان ایجاد میشود میتواند شما را تا حدودی در انتخابتان یاری نماید.

زمان 

برای کسانی که برای مراجعه به محیط درمانی کمبود وقت دارند، طبیعتا مطبها محیطهای مناسبتری هستند و در این گونه جاها بیشتر میتوانند روی  وقتشان حساب کنند. هر چند هستند درمانگاههایی که برای وقت مراجعان خود ارزش بسیاری قایلند و این مساله نمیتواند یک قاعده کلی و همیشگی باشد.ولی در کل خودتان تجربه نظم و رعایت زمان را در چند مراجعه پیاپی میتوانید متوجه شوید.

هزینه های درمان

همه میدانند که هر گرانی لزوما خوب و هر ارزانی لزوما بد نیست. ولیکن برخی مطبها و درمانگاهها بیشتر از اینکه روی ارزانی خدمات مانور بدهند، برروی کیفیت خدمات و مواد مصرفی خود تاکید دارند. کیفیت بالا تر درمان میتوان در آینده شما را از درمانهای مجدد و ضرر و زیان ناشی از درمانهای غلط و بی کیفیت آسوده سازد. بنا براین پیشنهاد میکنم شما هم مساله کیفیت را تا حد ممکن ارجح بدارید و قدر محیطی را که هزینه بالاتر را صرف بالا بردن کیفیت خدمات میکند را بدانید چرا که در واقع این مساله سرمایه گزاری خوبی برای آینده خوهد بود.

و بالاخره دندان پزشک خوب کدام است؟

دندانپزشک خوب، دندانپزشکی است که:

  • به دانش روز مجهز است و مطالعه همیشگی و ارتقای دانش  برای او اولویت بالایی را داراست.
  • پاکیزه، مرتب و منظم است.
  • خوش اخلاق و مودب است.
  • قدر بیماران خود را می داند و خیر و صلاح آنها را بر منفعت مادی خود مقدم میدارد.
  • منصف و سخاوتمند است.
  • با پرسنل خود رفتاری حرفه ای و توام با احترام دارد.
  • در خرید مواد و تجهیزات مورد نیاز مطب و بیمارانش، خساست نمی کند.
  • آرامش دارد و این حس ارامش را به بیماران خود نیز منتقل میکند.
  • پاسخگوست و اشتباهاتش را می پذیرد.
  • انتقادهای شما او را خوشحال می کند و در صدد رفع معایب است.
  • نگاه بالا به پایین و مغرورانه ندارد و متواضع و صمیمی است.
  • مسایل را با شما صادقانه درمیان میگذارد و به شما درخصوص مشکلات و مراحل درمان کاملا توضیح میدهد.
  • برای شما وقت کافی اختصاص میدهد و عجول و بی حواس نیست.

در نهایت باید گفت که در انتخاب خود دقیق  و حساس باشید و تا حد ممکن چشم و گوشتان را باز کنید. چنانچه در یک محیط می بینید که درمانهای خوبی را دریافت می کنید، ریسک ترک آنجا و مراجعه به محیط جدید ر برای خود ایجاد نکنید.

در اخر باید گفت که سلامتی شما بسیار با ارزش است. روی آن قیمت نگذارید.

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

بیشتر بخوانید…

 

نگاهی به کارتون خاطره انگیز “السون و ولسون”

لاین جدید ایمپلنتهای “هدایت شده” و “دیجیتال” راه اندازی گردید

 

لمینت های سرامیکی

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید