سفید کردن دندان (بلیچینگ)

سفید کردن دندان (بلیچینگ)

دندانهای ما به طور طبیعی و گذر زمان،و تحت تاثیر عوامل محیطی و فیزیولوژیک،دچار تغییر رنگ میشوند.این تغییر رنگ بر حسب عامل ایجاد کننده آن،متغییر میباشد.به عنوان مثال تفییر رنگهایی که با عنوان stain شناخته میشوند،غالبا به دلیل نوشیدن چایی و قهوه و یا مواد رنگزای اینچنینی،ویا مصرف دخانیات مثل سیگار ،بر روی دندانها ایجاد میشوند.هر چقدر این تغییر رنگها بیشتر باقی بمانند،میزان نفوذ رنگدانه ها در دندان افزایش یافته و دندانها زرد تر میگردند.همچنین برخی تغییر رنگها هم منشا فیزیولوژیک دارند یعنی بطور نرمال و طبیعی ایجاد می شوند .نمونه این گونه تفییر رنگها، تعییر رنگ ناشی از افزایش سن است.بدین صورت که بصورت طبیعی با افزایش سن در انسانها،از قطر مینای دندانها کاسته شده و عاج دندان نیز زرد تر میشود. نتیجه این تغییرات بطور کلی میشود زردتر شدن دندانها.

بلیچینگ چیست؟

غالبا زرد بودن و یا زرد شدن دندانها برای اغلب انسانها پدیده ای نامطلوب محسوب میگردد و با روشهای گوناگون در صدد رفع این بدرنگیها و یا سفید تر کردن دندانهایشان بر می آیند.برخی از این روشها مثل استفاده از لامینتها و ونیرهای کامپوزیتی،روشهایی نسبتا دایمی هستند و در عین حال پرهزینه و اندکی مهاجم اند.در عوض روش دیگری هم برای سفید کردن دندانها وجود دارد که دوام آن کوتاهتر بوده ولی کم هزینه تر هستند و هیچ گونه تفییر دایمی و آسیبی را نیز متوجه دندانها نخواهد کرد. این روش بلیچینگ نام دارد و موضوع بحث ما در این نوشتار است.

در واقع بلیچینگ روشی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی فعال شده ،رنگدانه ها را از دندانها خارج و یا حذف می کننداین مواد شیمیایی،موادی مانند هیدروژن پروکساید و کربامید پروکساید هستند که با تولید یونهای اکسیژن نوزاد،که به لحاظ شیمیایی بسیار فعال و واکنش پذیر هستند، وارد  ترکیب بامولکولهای رنگدانه ها شده و بدین سان آنها را حذف و خنثی میکنند. مواد سفید کننده بصورت ژلهایی تولید میگردند که بر روی دندان قرار داده میشوند و سپس جهت انجام بلیچینگ فعال میگردند.فعال شدن ژلهای سفید کننده به روشهای مختلفی انجام می گردد.مثلا برخی از انها بصورت شیمیایی و ترکیب با یک کاتالیزور شیمیایی دیگر فعال میشوند.برخی دیگر،به طول موج نوری خاصی حساس هستند که با دریافت آن طول موج خاص فعال شده و فرایند بلیچینگ را آغاز مینمایند.همچنی گرما و طول موجهای حرارتی نیز از روشهای فعال سازی سفید کننده هاست.اما یکی از موثر ترین روشهای فعالسازی،لیزر میباشد.بدین صورت که ماده بلیچینگ یا همان ژل سفید کننده را به طول موج خاصی از لیزر حساس میکنند که با دریافت آن طول موج،اکسیژن نوزاد آزاد گردیده و در نسج دندان نفوذ مینماید و سبب سفید شدن دندانها میگردد.

سفید کردن دندان (بلیچینگ) - از مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

روشهای بلیچینگ

بطورکلی بلیچینگ به دوصورت خارجی و داخلی(External&Internal) انجام میگیرد. گاهی اوقات دندانهای درمان ریشه شده،به دلیل نفوذ یونهای فلزی موجود در سیلرها و یا باقی ماندن انساج مرده پالپ دندان،دچار تفییر رنگ (معمولا سیاه)میگردند.در این موارد ترمیم تاج حذف شده و پس از تصحیح مشکلات موجود ،مواد بلیچینگ در داخل حفره پالپ دندان قرار گرقته و توسط فعال کننده خاص آن فعال گردیده و درنتیجه دندان سفید میشود.این روش بلیچینگ داخلی نامیده میشود.

در روش خارجی یا اکسترنال، که بطور معمول برای سفید کردن دندانها استفاده میشود،ماده بلیچینگ بر روی سطح مینای سالم دندان قرار داده میشود و توسط فعال کننده مخصوص همان ژل فرایند بلیچینگ ادامه می یابد.روش اکسترنال بلیچینگ خود به دو شکل است که به اختصار به توضیج آنها میپردازیم

روش Home یا خانگی

در این روش ،از دندانهای شما قالبگیری میشود و در لابراتوار Tray یا قاشقک خاص دندانهای شما ساخته میشود .قاشقک و مواد سفید کننده مخصوص روش خانگی توسط دندانپزشک ،به همراه دستورالعمل استفاده در اختیار شما قرار میگیرد و شما در منزل خود میبایست روزانه به مقدار زمان مشخصی(مثلا یک یا دوساعت،بسته به نوع ماده) ،تری یا قاشقک حاوی سفید کننده را روی دندانهایتان قرار دهید.ظرف مدت یک هفته تا ده روز دندانهای شما سفید میشود.

روش هوم یا خانگی روش بسیار موثری بوده و میتواند دوام خوبی هم داشته باشد.ایراد آن طولانی بودن پروسه درمان و نیز امکان استفاده نادرست توسط فرد میباشد که ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته و یا دندانها را دچار حساسیت شدید کند.

سفید کردن دندان (بلیچینگ) - از مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

قاشقک ساخته شده جهت بلیچینگ خانگی

روش Office یا مطبی

 این روش بلیچینگ توسط دندانپزشک در مطب انجام میگیرد.معمولا این روش در تنهادیک جلسه درمانی شما را به نتیجه مطلوب خواهد رسانید.مواد مورد استفاده در روش آفیس قدرت بیشتری نسبت به مواد مورد مصرف در روش خانگی دارند و لذا حتما میبایست تحت نظارت دندانپزشک و با اقدامات محافظتی خاصی مورد استفاده قرارگیرند .در غیر اینصورت میتوانند سبب آسیب شدید به لثه و انساج نرم دهان شوند.درصورت اجرا توسط دندانپزشک ماهر آموزش دیده، این روش نیز نتایج بسیار مطلوبی را میتواند به همراه داشته باشد.

سفید کردن دندان (بلیچینگ) - از مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

بلیچینگ در مطب

روش ترکیبی

در روش ترکیبی، هر دو روش بلیچینگ آفیس و هوم، باهم مورد استفاده قرار میگیرد.بدین صورت که ابتدا روش بلیچینگ در مطب انجام شده،و پس از آن به مدت یک هفته تا ده روز بلیچبنگ با تکنیک خانگی توسط خود فرد دنبال میگردد. طبق نظر بسیاری از اساتید این روش کارامدترین نوع بلیچینگ میباشد هرچند میبایست حساسیت و درد حین درمان بیشتری را تحمل کنید و نیز حوصله کافی برای طی کردن مسیر طولانی درمان را داشته باشید.

 

 

سفیدکردن دندان -دکتر افشین کاوسی

ماده سفید کننده دندان در مطب توسط مواردی چون نور،گرما،واکنش شیمیایی ویا لیزر فعال میگردد

 

دوام و ماندگاری بلیچینگ چقدر است؟

دوام و ماندگاری دندانهای سفید شده بستگی به عومل متعددی دارد که از جمله آنها نوع تغذیه و عادات خوراکی فرد میباشد.مثلا اینکه شخص چه میزان قهوه و چایی مصرف میکند ،در میزان سفید ماندن دندانها موثر است.همچنین مصرف دخانیات مانند سیگار،پیپ،قلیان و…. نیز میتواند سبب تسریع در بازگشت رنگ دندان گردد.علاوه بر اینها پرواضح است که بهداشت صحیح دهان و دندان میتواند در افزایش زمان ماندگاری بلیچینگ موثر باشد.در نهایت با رعایت جمیع جوانب،ماندگاری بلیچینگ بین شش ماه تا یکسال میباشد.

 آیا انجام جرمگیری و بروساژ قبل از بلیچینگ دندان لازم است؟

بله .در صورتی که مدت نسبتا زیادی از آخرین جرمگیری شما گذشته است،یک هفته قبل از سفیدکردن دندانها به منظور حصول نتیجه مطلوب تر،دندانهایتان را جرمگیری کنید. توجه کنید که در این مورد فاصله زمانی یک هفته ای را رعایت فرمایید تا از ایجاد حساسیت و درد مضاعف جلوگیری شود.همچنین قبل مراجعه به مطب در روز مقرر جهت انجام بلیچینگ،و همچنین پیش از قراردادن قاشقک بلیچینگ خانگی در دهان،حتما و به آهستگی دندانهای خود را مسواک کنید و نخ دندان بکشید.

اقدامات پس از انجام بلیچینگ کدامند؟

سفید کردن دندان (بلیچینگ) - از مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

بلیچینگ در مطب توسط لیزر

پس از انجام بلچینگ،دندانها به شدت مستعد جذب مجدد رنگدانه ها هستند و لذا در مدت زمان یک هفته تا ده روز پس از انجام بلیچینگ دندانها(به ویژه دو روز اول)،به شدت میبایست مراقب تغدیه و عادات خود باشید. مصرف موادی مثل چای،قهوه،زعفران،آب مبوه های رنگدار مانند هویچ،پرتغال،انار،آلبالو … ، رب گوجه فرنگی ،زرد چوبه ونیز مصرف دخانیات میتواند نتیجه بلیچینگ شما را نابود سازد!

همچنین ممکن است پس از انجام بلیچینگ دندانهای شما تا مدتی دچار افزایش حساسیت گردد .لذا مصرف موس های پس از بلیچینگ که گاها دندانپزشکان به شما ارایه میکنند و نیز خمیردندانهای ضدحساسیت دندانی برای دوره پس از بلیچینگ توصیه میگردد.در کل حساسیت پس از انجام  بلیچینگ موقتی بوده و حتی بدون هیچ مداخله ای نیز به مرور برطرف خواهد شد.

بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

تغییر رنگهای ناشی از مصرف دخانیات و نیز مواد و نوشیدنی های رنگزا مانند قهوه و شکلات و چایی و …،بهترین کاندیدها برای بلیچینگ هستد و معمولا نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.تغییر رنگهای ناشی از فلوروزیس نیز بدترین کاندید برای بلیچینگ میباشد. در این میان درمواردی مانند تغییر رنگهای ناشی از افزایش سن نیز کاندید مناسبی برای بلیچینگ نیستند و درمان با کمک ونیر ها در این موارد اخیر ،نتیجه بهتری را به همراه خواهند داشت.

همچنین در نظر داشته باشید چنانچه دارای روکش و ونیر سرامیکی و یا ترمیمهای کامپوزیتی در دندانهای پیشین خود هستید ،به هیچ عنوان بلیچینگ درمان مناسب شما نخواهد بود چراکه مواد ترمیمی تفییر رنگی در اثر بلیچینگ نخواهند داشت و در اثر اختلاف رنگ ایجاد شده بین نسوج دست نخورده دندان و مواد ترمیمی ،دندانهای شما لکه لکه و چند رنگ به نظر خواهد رسید .بهتر است در این موارد به روشهای جایگزین مانند ونیرهای سرامیکی یا کامپوزیتی فکر کنید.

و اما بهترین روش بلیچینگ و سفید کردن دندان

طی سالیان زیادی که به کار بلیچینگ دندانها مشغول بوده ام،انواع روشهای آن را به انجام رسانیده و نتایج را تحت کنترل داشته ام. در این میان به جرات میتوانم ادعا کنم که انجام بلیچینگ توسط ژلهای حساس به لیزر مزایای بیشتری نسبت به سایر روشها داراست. این برتری تنها از نظر سفیدتر شدن دندانها نیست بلکه مواردی مانند کوتاه تر بودن زمان بلیچینگ نسبت به ژلهای شیمیایی و یا حساس به نور،و نیز به شکل واضح ،کمتر بودن میزان حساسیت پس از درمان ،از دیگر خواص استفاده از لیزر برای سفید کردن دندانها هستند و ارزش این مزایا را کسانی درک میکنند که تجربه بلیچینگ با سایر مواد را دارند و زمانی که برای اولین بار با استفاده از لیزر بلیچنگ میکنند متوجه تفاوتهای فاحش آن خواهند شد.

 

 

 

بلیچینگ توسط لیزر دایود

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

 

بیشتربخوانید…

 

 

طراحی لبخند دیجیتال

 

 

سفید کردن دندان یا بلیچینگ

 

لیزر و کاربرد آن در دندانپزشکی

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید