سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو

 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

عوارض رابطه دهانی برای زنان و مردان چیست؟ اصلاً آیا رابطه دهانی ضرر دارد؟ این‌ها سوالاتی است که برای بسیاری از افراد بدون پاسخ مانده است. به همین دلیل   قصد داریم شما را با عوارض سکس دهانی و راه‌های کاهش خطرات سکس دهانی آشنا کنیم و در پایان هم راههای کاهش ریسک ابتلا به این مشکلات را خواهیم شناخت. با ما  همراه شوید.

اما اورال سکس یا همون سکس دهانی چیست؟

اورال سکس یا سکس دهانی به فعالیت جنسی گفته می‌شود که در آن آلت جنسی با استفاده از دهان، دندان، زبان و گلو تحریک میشه. در حال حاضر، چه درست و چه غلط، رابطه جنسی دهانی بین بسیاری از زوج‌ها رایج است. افراد ممکن است قبل از مقاربت جنسی به عنوان معاشقه، یا در حین رابطه یا پس از آن رابطه جنسی دهانی داشته باشند.

رابطه دهانی ممکن است توسط افراد با هر گرایش جنسی انجام شود. متاسفانه بخش قابل‌توجهی از نوجوانان فعالیت‌های جنسی غیردخولی از جمله اورال سکس یا رابطه دهانی دارند. این مسئله نشان می‌دهد که آگاهی‌بخشی به جوانان و نوچوانان درخصوص خطرات این نوع رابطه چقدر اهمیت دارد. 

درست است که سکس دهانی نسبت به بعضی از روش‌های دیگر مانند سکس مقعدی کم‌خطرتر است؛ اما خطرات و ریسک‌های آن قابل‌چشم‌پوشی نیست و اگر نکات بهداشتی و اقدامات احتیاطی مناسب رعایت نشوند مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که عفونت‌های مقاربتی از مهمترین آنهاست.

بیایید با تعدادی از مهمترین و البته خطرناکترین عوارض عفونی قابل انتقال از طریق این نوع رابطه آشنا بشویم

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسیشماره یک: ویروس HIV

همونطور که احتمالا میدانید ویروس اچ ای وی همون عامل بیماری ایدز هستش که از بیماریهای بسیار کشنده در بین انسانهاست و مهمترین عامل انتقال آن روابط جنسی حفاظت نشده و هرگونه ارتباط خونی بین فرد ناقل و طرف سالم هستش.

احتمال انتقال این ویروس از طریق رابطه دهانی در مقایسه با سکس واژینال یا سکس مقعدی کمتر است. هرچند ویروس HIV می‌تواند از طریق رابطه دهانی نیز انتقال یابد؛ ولی چنین اتفاقی به‌ندرت رخ می‌دهد.

توجه کنید که به ندرت اتفاق افتادن به معنای هرگز روی ندادن نیست و در این میان برخی شرایط میتوانند امکان انتقال این ویروس رو در حین رابطه جنسی دهانی افزایش دهند.

اگر فردی که دخول دهانی در او روی میدهد، دارای بیماری انساج لثه ای یا همون پریودنتیت یا به قول قدیمی ترها بیماری پیوره باشد، احتمال ابتلای وی با نفوذ ویروس به خون از طریق بافتهای زخمی یا آسیب دیده افزایش خواهد یافت. یک نکته مهمتر هم انزال فرد مبتلا به اچ ای وی در دهان فرد سالم است که میتواند خطر سرایت این بیماری خطرناک را بیشتر و بیشتر افزایش دهد.

شماره دو: ویروس هرپس

ویروس هرپس سیمپلکس همون عامل ایجاد تب خال در انسانهاست. باید بدونید که تبخال تنها در دهان و اطراف اون ایجاد نمی شود و می تواند فرم پوستی و ژنیتال هم داشته باشد که این مورد اخر به تبخال تناسلی معروف بوده و طبق تحقیقات از عواملی هستش که می تونه امکان ابتلا به سرطان دهانه سرویکس رو در زنان افزایش بدهد . ابتلا به این ویروس حتا میتونه کاملا بدون علامت باشه و فرد ناقل هم به ظاهر کاملا سالم و بدو هرگونه زخم فعال باشد. نکته شاید ناراحت کننده تر امکان انتقال این ویروس از مادر به نوزاد در حین زایمان هستش که می تونه نوزاد رو در بدو تولد به این عارضه مبتلا کنه.

 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

ویروس هرپس، عامل ایجاد تبخال است

 

توجه کنید که برخلاف ویروس HIV، درصد ابتلا به هرپس برای فرد واردکننده و پذیرنده یکسان است و هر دو نفر ممکن است ویروس را به دیگری انتقال دهند.

شماره ۳ : ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

 

ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل و ضایعات به شکل گل کلم در دهان، گلو و نواحی تناسلی ما انسانهاست و یکی از ویروسهاییست که دخالت اون در بروز سرطانهای سرویکس ، آلت تناسلی مردان ،سرطان حنجره و مخاط دهان به شکل بسیار قوی و در مقالات پزشکی متعددی مورد توجه قرارگرفته .

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

 

زمان اوج آلودگی به ویروس HPV برای هر دو جنس به‌‌فاصله‌‌ی کمی بعد از شروع فعالیت جنسی است. ویروس HPV از طریق رابطه‌‌ی جنسی منتقل می‌‌شود؛ اما برای انتقال آن حتماً نیاز به دخول نیست. تماس پوستی نواحی تناسلی هم می‌تواند ویروس HPV را منتقل کند. متاسفانه فرد ناقل این ویروس میتواند کاملا بدون علامت باشد و حتی خودش از ابتلای خودش بی خبر باشد و این ویروس را ناخواسته به شریک جنسی خودش منتقل کند. اما یکی از مهمترین راههای انتقال این ویروس از فرد ناقل به فرد گیرنده ،معاشقه حفاظت نشده و سکس دهانی است.

جالب است که بدانید ویروس اچ پی وی بیش از صد نوع دارد که اکثراً بی‌خطرند. اکثر افراد در طول زندگی جنسی خود حداقل با یکی از انواع ویروس اچ پی وی آلوده می‌‌شوند اما در این میان تنها برخی از سویه‌‌های این ویروس می‌‌توانند منجر به زگیل‌‌ تناسلی یا ضایعات پوستی در ناحیه‌‌ی تناسلی و یا منجر به انواع سرطان شوند. البته با این وجود بازهم این ویروس با شیوع روابط جنسی افسار گسیخته در بین نسل جوان میتواند زمینه همه گیری و عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه رو داشته باشد.

در مورد این ویروس و مشکلاتش مطالب بسیار مفصل هستش و شاید در یک مطلب جداگانه در آینده در همین وبسایت مفصل تر صجبت کنیم

 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

زگیل تناسلی

شماره ۴:سوزاک

سوزاک ( Gonorrhea) یک عفونت مقاربتی  است که توسط باکتری نیسریا گونورآ (Neisseria gonorrhoeae)  ایجاد می‌شود. بیماری سوزاک از طریق رابطه جنسی واژینال، سکس دهانی و سکس مقعدی قابل انتقال است.

در سال‌های اخیر اخبار نوجوانان مبتلا به عفونت‌های ناشی از سوزاک در گلو بیش از پیش به چشم می‌خورد که میتواند ناشی از شیوع و محبوبیت رابطه جنسی دهانی در بین نوجوانان باشد.

 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

سوزاک از عفونت‌هایی است که خطر انتقالش برای هر دو نفر انجام‌دهنده‌ی رابطه دهانی با آلت مردانه، به یک میزان است. درمان عفونت‌های گلو ناشی از سوزاک بسیار دشوار است. نرخ انتقال سوزاک دهانی به ویژه در مردان هم‌جنس‌گرا و دوجنس‌گرا بالا است. طبق آمارهای برخی از کلینیک‌های بیماری‌های مقاربتی در حدود ۶٫۵٪ از مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند  به سوزاک حلقی (سوزاک گلو) مبتلا هستند.

 

شماره پنج:سفلیس

سیفلیس یا سفلیس از دیگر عوارض رابطه دهانی برای زنان و مردان است که به‌آسانی منتقل می‌شود. در ایالات متحده آمریکا، خطر ابتلا به سیفلیس در هر بار رابطه جنسی دهانی حدود ۱٪ است که با درنظر گرفتن رواج این نوع رابطه جنسی در جوانانی که از نظر جنسی فعال هستند درصد قابل توجهی است.

برای ایران آماری نیافتیم؛ اما به ‌دلیل تغییر الگو انتقال بیماری‌های مقاربتی، از  اعتیاد و مصرف مواد مخدر ،به روابط جنسی در ایران، جا دارد که آگاهی‌سازی‌های بیشتری صورت بگیرد. 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

سیفلیس وعوارض دهانی

 

سیفلیس فقط در صورت وجود علائم بالینی قابل انتقال است؛ اما در مراحل اولیه و ثانویه بیماری زخم‌هایی به وجود می‌آیند که بدون درد هستند و افراد اغلب متوجه آن‌ها نمی‌شوند؛ بنابراین بسیاری از افراد بدون اطلاع از ابتلا به این بیماری، آن را به شریک جنسی خود انتقال می‌دهند.

شماره شش: هپاتیت B

تحقیقات در مورد اینکه آیا هپاتیت B می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود یا خیر هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. با این حال تماس دهانی-مقعدی قطعاً یک عامل خطر برای انتقال عفونت هپاتیت A است و همچنین ممکن است یک عامل خطر برای هپاتیت B باشد.

خوشبختانه هپاتیت B به راحتی توسط واکسن قابل یشگیری هستش . اگر تا امروز برای واکسیناسیون اقدام نگرده اید حتما در اولین فرصت در این رابطه اقدام کنید.

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

 

 

در پایان  چند توصیه برای شما داریم که با رعایت اونها می توانید خطر ابتلا به موارد بالا رو تا حدود زیادی کاهش بدهید.

اولین توصیه ما به پرهیز از روابط جنسی با شرکای جنسی متعدد هستش. کسانی که تنها یک شریک جنسی را برای خودشون انتخاب می کنند و در روابط جنسی خودشان حدود اخلاق و تعهد رو رعایت میکنند، می توانند با خیال آسوده تری از روابط دهانی لذت ببرند.

اما توصیه دوم ما به انجام واکسیناسیون است. خوشبختانه درمورد ویروس اچ پی وی و همینطور هپاتیت بی ، واکسن مناسب وجود دارد و در دسترس می باشد و توصیه میشود تا قبل از سن بیست و پنج سالگی این واکسیناسیون حتما انجام بشود.

استفاده از انواع کاندوم برای جلوگیری از خطرابتلای به بسیاری از بیماریهای گفته شده  میتواند مفید باشد. مثلا در مورد اچ آی وی و هرپس کاندوم میتواند تا حدود بسیار زیادی مفید باشد. بیاد داشته باشید در برخی موارد نیز مانند ویروس پاپیلوما، کاندوم به تنهایی ممکن است موثر نباشد و تماس پوستی به تنهایی سبب انتقال ویروس می گردد.

به عنوان یک اصل کلی، در روابط جنسی بالقوه خطرناک، استفاده از کاندوم بسیار مهم و دارای اهمیت می باشد.

 

سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو - وبسایت دکتر افشین کاوسی

 

اگر بدون کاندوم رابطه جنسی دهانی داشته‌اید (یا رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم رو نجربه کردید)، در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا نشانه‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید:

  • خارش، بثورات، برجستگی یا تاول در دستگاه تناسلی، واژن، مقعد یا دهان و اطراف آن‌ها
  • ترشحات غیرمعمول واژن
  • ترشح از آلت تناسلی آقایان
  • تحریک، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد یا خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی بین دو پریود
  • درد در بیضه‌ها یا پایین شکم
  • گلو درد

امیدوارم که این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیارتان گذاشته باشد.

منبع عمده مورد استفاده در متن:  وب سایت دکتر ساینا

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

 

 

بیشتر بخوانید…

مشکلات دندانپزشکی در سالمندان

 

 

 

آیا انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است؟

 

 

گفتگو با دکتر غارتی درباره دندانپزشکی دیجیتال

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام  نیز دنبال فرمایید

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه  – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – سیگار کشیدن -تاثیر سیگار بر ایمپلنت -ترک سیگار -ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – دستیار دندانپزشک – منشی دندانپزشک – استخدام منشی  مطب دندانپزشکی – استخدام کمک دندانپزشک- استخدام کمک دندانپزشک -مسئول تبلیغات دندانپزشک- آموزش دستیار دندانپزشک- آموزش کمک دندانپزشک- مدرک معتبر دستیار دندانپزشک -معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office – تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد – پرینتر سه بعدی – پرینتر DLP – پرینتر LCD – دیابت و دندانپزشکی – بیماری قند خون و مشکلات دندانی -بیماری لثه و دیابت – واریانت لامبدا – کرونا لامبدا – جهش لامبدا -ایمپلنت و قند خون – ایمپلنت و دیابت –فرنکتومی – tongue tie – جراحی با لیزر-رادیولوژی دندانپزشکی – عکس دندان – رادیوگرافی دندان – ایمپلنت دیجیتال – ایمپلنت فوری – ایمپلنت هدایت شده – جراحی سینوس – جراحی افزایش عرض استخوان – پیوند استخوان – پیوند لثه – مدیریت بافت نرم – اسکن بادی – لوازم روتاری دندانپزشکی – تجهیزات چرخشی دندانپزشکی – آنگل و توربین – هندپیس های دندانپزشکی – آموزش دندانپزشکی-باند دنو -DENU bond- ادهزیو -درد دندان- چگونه دندان درد را درمان کنیم – سکس دهانی – رابطه جنسی دهانی – اورال سکس – سوزاک – ایدز – عوارض سکس دهانی – پاپیلومای انسانی – زگیل تناسلی

 

 

 

لطفا نظر خود را در رابطه با مطلب سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو را از طریق کادر زیر به ما منتقل بفرمایید.

 

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


یک دیدگاه برای “سکس دهانی ،از ابتلا به عفونتها تا سرطان گلو”

  1. مجرد گفت:

    اصلا فک کنم رابطه نداشته باشی بهتره تا با هزارتا استرس و… لذت ببری…
    والا بشین خونه قهوه بزن

چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید