معرفی شغلی به نام “دستیار دندانپزشک”

معرفی شغلی به نام “دستیار دندانپزشک”

همه ما میدانیم که وجود یک دستیار از اجزای جدایی ناپذیر یک مطب دندانپزشکی است. از گذشته های دورتر نیز معمول بوده که دندانپزشکان، شخصی را برای کمک به رتق و فتق امور مطب، از هماهنگی بیماران تا کمک در انجام درمان را استخدام می کرده اند. غالبا تصور ما از دستیار دندانپزشک یک “خانوم” هستش. هر چند در مواردی این کلیشه ذهنی در واقعیت تغییر میکند و شاهد دستیاران “مرد” نیز در برخی مراکز درمانی هستیم. اما واقعیت این است که در اغلب موارد این شغل یک شغل زنانه شناخته می شود.

 

 

چنانچه اشتغال به عنوان “دستیار دندانپزشک” را برای خود و یا نزدیکانتان درنظر دارید، پیشنهاد میکنیم که این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه بفرمایید.

 

 

در گذشته کلیه وظایف مربوط به دستیاری دندانپزشک توسط یک نفر انجام می شد ولی امروزه با گسترش مراکز دندانپزشکی و بزرگتر شدن مطبها و کلینیکها و نیز افزایش و تعدد درمانها و تعداد مراجعه کنندگان، این وظایف بین افراد بیشتری تقسیم شده و در واقع نقش تخصصی تری را به خود گرفته است. مثلا ممکن است یک نفر در یک مطب کوچک و کم مریض کلیه امور مربوط به پذیرش و هماهنگی وقت بیماران، کمک به دندانپزشک ،آموزش بهداشت، انجام امور مالی و حتی نظافت را به تنهایی عهده دار باشد. اما در مطبهای مدرن امروزی هریک از این وظایف متصدی خاص خودش را دارد و افراد بصورت تخصصی تر به فعالیتی تحت عنوان کلی “دستیار دندانپزشک” اشتغال می یابند.

 

 

معرفی شغلی به نام "دستیار دندانپزشک" - مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

 

 

در این نوشته به معرفی وظایف و شرح فعالیتهای دستیاران دندانپزشکی می پردازیم. هرچند همانطور که گفتیم هریک از این وظایف ممکن است در یک مطب یا کلینیک بسته به نیاز، بصورت تخصصی تر بین افراد شاغل در آن تقسیم شده باشد.

منشی

در بدو ورود به مطب،احتمالا اولین فردی که با آن مواجهه و سروکار خواهید داشت منشی مطب می باشد. منشی مسئولیتهای متعددی را دارد و در مراکز شلوغ و درمانگاهها ممکن است چندین نفر به عنوان منشی در شیفتهای مختلف مشغول فعالیت باشند . حتی برخی مسولیتهای این حوزه نیز خود می توانند در چنین مراکزی به صورت تخصصی تر بین افراد تقسیم شده باشد. در کل مسولیت منشی مطب، فارغ از بزرگی و کوچکی محل و نیز تعداد این منشی ها بصورت کلی شامل مراد زیر می باشد:

 

 

وظایف کلی منشی مطب/کلینیک

 

  1. همانگی بیماران و تعیین نوبتها
  2. پاسخ به تماسها و مکاتبات
  3. پذیرش بیماران و تشکیل پرونده
  4. کنترل ورود و خروج
  5. ترتیب دادن امور پذیرایی از بیمارن و پرسنل
  6. حسابداری،امور مالی و پیگیری مطالبات
  7. امور بیمه و ارتباط با بیمه های طرف قرارداد
  8. نگهداری و طبقه بندی استناد و پرونده های بیماران
  9. پیگیری امور بانکی
  10. ارتباط با لابراتوار
  11. مدیریت داخلی و امور پرسنلی
  12. ارتباط با شرکتهای فروش تجهیزات و طرفهای حساب
  13. تهیه گزارشات جامع دوره ای به رییس درمانگاه یا مطب

 

 

چنانکه گفتیم هر یک از این وظایف در یک مطب یا کلینیک بزرگ ممکن است بین افراد متعددی تقسیم شود. به عنوان مثال مسئول حسابداری یا مسئول امور بیمه ممکن است هریک فردی مجزا در نظر گرفته شوند. در عین حال در یک مطب کوچکتر یک نفر ممکن است تمامی این مسئولیتها را همزمان داشته باشند.

کسی که بخواهد به عنوان منشی در یک مطب دندانزشکی مشغول به کار شود می بایست خصوصیات اخلاقی و تحصیلی خاص خود را داشته باشد. یک منشی یه دلیل موقعیت شغلی خود که روابط عمومی بخش بزرگی از آن را به خود اختصاص می دهد می باست صبور، خوش برخورد، خوش رو و مرتب، آراسته ،باهوش ، مهربان، دقیق، مسئولیت پذیر و امانتدار باشد. دارا بودن مدرک تحصیلی در زمینه هایی مثل حسابداری، مدیریت، کامپیوتر،اسناد پزشکی، حقوق و یا روانشناسی می تواند برای یک منشی مزیت بسیار مهمی در جهت استخدام وی محسوب گردد.

دستیار یا کمک دندانپزشک

دستیار یا کمک دندانپزشک، فردی است که در امور مرتبط با درمان به دندانپزشک کمک میکند. بطور خلاصه برخی از وظایف دستیاران را می توان اینچنین برشمرد:

وظایف کمک دندانپزشک

  1. آماده کردن ست های درمانی برای دندانپزشک
  2. کمک به دندانپزشک در حین انجام درمان
  3. آماده کردن بیماران برای انجام درمان
  4. ترخیص بیمار از روی یونیت دندانپزشکی 
  5. ارایه دستورالعملهای مقتضی پس از هر درمان
  6. آموزش بهداشت
  7. نظافت محیط 
  8. تهیه رادیوگرافی و انجام ظهور و ثبوت آن
  9. تهیه لیست موجودی و نیازمندی مواد و تجهیزات(انبارداری)
  10. نگهداری از تجهیزات 
  11. صحبت کردن و آرامش دادن به بیماران در صورت لزوم
  12. شستشو و استریلیزاسیون تجهیزات

 

 

یک کمک دندانپزشک متبحر و با تجربه می تواند نقش بسیار موثری در انجام درمان بهتر توسط دندانپزشک و نیز ایجاد آرامش و نظم در محیط کاری ومعرفی شغلی به نام "دستیار دندانپزشک" - مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی همچنین بالا بردن حس اعتماد و رضایت بیماران و مراجعه کنندگان را داشته باشد. دارابودن نظم کاری، آرامش و صبوری، نظیف بودن، دقت عمل ، باهوش بودن ، دلسوز و مهربان بودن، آراسته و مرتب بودن، دارا بودن توان روحی و جسمی کافی و در نهایت امانتداری و حس مسئولیت پذیری در قبال نگهداری تجهیزات از صفات مهم برای یک کمک دندانپزشک می باشد. کمک دندانپزشک می بایست در انجام اعمال جراحی به دندانپزشک کمک کند و بتواند از نظر روانی، با مواجهه و دیدن صحنه های جراحی کنار آید. در نهایت دارا بودن مدارک تحصیلی در زمینه های بهداشت دهان و دندان، پروتزهای دندانی ، روانشناسی، پرستاری و نیز مدیریت میتواند در بالابردن کیفیت کار و البته شانس استخدام افراد در این شغل موثر باشد.

 

سایر فرصتهای شغلی مرتبط با مطب دندانپزشکی

در کنار شغل دستیاری و با گسترش روزافزون تکنولوژی و رسانه های ارتباطی، فرصتهای شغلی جدیدی نیز در ارتباط با حوزه دندانپزشکی پدیدار شده است که برخی مراکز بر اساس نیاز خود از این خدمات نیز بهره برده و اقدام به استخدام نیروهای تخصصی در این حوزه ها نموده اند. به عنوان مثال استخدام افرادی جهت انجام امور تبلیغاتی، عکاسی و فیلم برداری و تهیه محتوای شنیداری و دیداری،استخدام فردی با تبحر در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی، وبسایت و تبلیغات مجازی، مسوول روابط عمومی و CRM ، حسابدار، وکیل، انباردار  و یا افرادی که  وظیفه امور تشریفاتی از قبیل نظافت و پذیرایی مراجعان و کارکنان را بر عهده داند از جمله این فرصتهای شغلی می باشد.

 

نحوه آموزش و استخدام به عنوان منشی/دستیار

در گذشته افراد برای ورود به این مشاغل،  مدتی را به عنوان کارآموز و با حقوق اندک و گاهی حتی  بدون حقوق در یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی  به یادگیری می پرداختند و پس از آموزش دیدین مقدماتی در همان محل و یا مطب دیگری به کار گرفته می شدند. هرچند این فرایند امروزه نیز معمول می باشد ،ولیکن شاهد رشد و گسترش فعالیت مراکز تخصصی آموزش کمک دندانپزشکی نیز  هستیم. در این مراکز آموزشهای مرتبط با وظایف دستیاری، با متدهای آکادمیک تر و بصورت اصولی تری آموزش داده میشود و کاراموزان پس از گذراندن دوره گواهینامه معتبر دریافت می کنند که می تواند در استخدام آنها در مراکز دندانزشکی به عنوان یک فاکتور مثبت عمل نماید. همچنین برخی از این موسسات آموزشی خود در جهت کاریابی برای این افراد نیز فعالیت میکنند. اخیرا گغته میشود که بناست دارا بودن مدرک دستیاری از یکی از موسسات معتبر برای استخدام دستیاران دندانپزشک بصورت قانون مورد تصویب قرار بگیرد.

 

ساعات کاری

بسته به شرایط و نیاز کلینیکها، ساعت کاری دستیاران میتواند بصورت پاره وقت یا شیفتی باشد.

 

حقوق و مزایا

حداقل حقوق و مزایای شغلی دستیار دندانپزشک مطابق با قانون کار رسمی کشور معین و مشخص می باشد و بر اساس میزان ساعت کاری افراد قابل پرداخت است. البته مزایای عمومی قانون کار مانند حق بیمه، سنوات ، اضافه کاری، عیدی و پاداش و …نیز به کارکنان این شغل پرداخت می گردد.

 

مواردی مانند سطح مهارت، تجربه ، دارابودن تحصیلات مرتبط و سابقه کاری، میتواند در تعیین میزان حقوق و دستمزد کمک دندانپزشک بسیار موثر باشد.

 

در این میان برخی مراکز بر اساس نیاز  ممکن است مزایا و حقوق بیشتری را نیز برای کارمندان خود پرداخت نمایند ولی در کل هیچ مرکزی بصورت قانونی مجاز به پرداخت حق الزحمه کمتر از حد تعیین شده در قانون کار به افراد نیست و عدم تمکین مراکز در پرداخت حقوق حقه این افراد میتواند قابلیت طرح شکایت و پیگیری قانونی را داشته باشد. در کل پیشنهاد می شود که متقاضیان این مشاغل حتما در بدو استخدام با انجام قرارداد رسمی و مکتوب و توافق بر حق و حقوق مشخص، به کار مشغول شوند. نوشتن قرارداد رسمی و شفاف ،در نهایت به نفع هر دو طرف خواهد بود.

در نهایت یک کمک دندانپزشک متبحر و با تجربه ، یک سرمایه انسانی بسیار مهم برای یک دندانپزشک محسوب می شود. مطب دندانپزشکی علاوه بر وظیفه ذاتی خود (محیط درمانی)، یک بنگاه اقتصادی نیز محسوب می گردد که منفعت، موفقیت و یا شکست آن به سود و زیان همه اعضای تمام خواهد شد. یک کارگروهی قوی ،روابط اصولی و مبتنی بر شفافیت و بهره بردن از تخصص و تجربه افراد به شکل درست، ضامن موفقیت یک مرکز درمانی بوده و منفعت این پیروزی برای همه کارکنان مرکز شیرین خواهد بود.

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

 

 

بیشتر بخوانید…

 

 

نگاهی به اوضاع بغرنج بیمه های دندانپزشکی در ایران

 

آموزش بهداشت دهان و دندان

ونیرهای کامپوزیتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – سیگار کشیدن -تاثیر سیگار بر ایمپلنت -ترک سیگار -ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – دستیار دندانپزشک – منشی دندانپزشک – استخدام منشی  مطب دندانپزشکی – استخدام کمک دندانپزشک- استخدام کمک دندانپزشک -مسئول تبلیغات دندانپزشک- آموزش دستیار دندانپزشک- آموزش کمک دندانپزشک- مدرک معتبر دستیار دندانپزشک -معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد – پرینتر سه بعدی – پرینتر DLP – پرینتر LCD –دیابت و دندانپزشکی-بیماری قند خون و مشکلات دندانی-بیماری لثه و دیابت-واریانت لامبدا – کرونا لامبدا -جهش لامبدا-ایمپلنت و قند خون- ایمپلنت و دیابت –

 

 

 

 

لطفا نظر خود را در رابطه با مطلب معرفی شغلی به نام “دستیار دندانپزشک” را از طریق کادر زیر به ما منتقل بفرمایید.

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید