پروتزهای ثابت (روکش دندان)

پروتزهای ثابت (روکش دندان)

پروتز های ثابت انواعی از پروتزها هستند که در اغلب موارد آنها را با پوشش کاملی که بر روی دندان پایه ایجاد می کنند میشناسیم. پروتزهای ثابت، از روش های قدیمی و همچنان متداول دندانپزشکی هستند که در جای خود می توانند بسیار سودمند باشند. خصوصاً در مواردی که یک دندان در اثر پوسیدگی و یا درمان ریشه (RCT) دچار ضعف شدید در ساختار باقیمانده تاج خود گردیده است، انجام روکش ها یا همان پروتزهای ثابت می تواند دوام این دندان ها را برای سالیان متمادی تضمین نماید.همچنین در گذشته و خصوصاً زمانی که ایمپلنت های دندانی هنوز متداول نبودند، استفاده از روکش یکی از روش های جایگزین دندان های از دست رفته بوده است. (بریج ها و یا پل زدن بین دندانها) ولی امروزه با در دسترس قرار گرفتن ایمپلنتها، استفاده از این روش محدود به موارد خاصی گردیده است و مانند قبل متداول نیست.

 

پروتزهای ثابت (روکش دندان) -وبسایت دکتر افشین کاوسی

بریج ها از روشهای قدیمی جهت جایگزین کردن دندانها

 

 

اما استفاده از روکش ها (همان پروتزهای ثابت و یا کراون ها) به دلیل استحکام بخشیدن به ساختارهای باقی مانده دندانی، همچنان درمانی پرطرفدار و محبوب است. لذا با گسترش علم دندانپزشکی، نحوه ساخت و مواد سازنده آنها نیز دچار تغییراتی گردیده است. قبل از پیشرفت در سرامیک های دندانی، روکش ها عمدتاً به صورت تمام فلزی (Full-metal) ساخته می شد که در ساخت این روکش ها از طلا و یا ترکیبی از فلزات غیر قیمتی (Base-metal) استفاده می شد. در گام بعدی محققان با ارائه روش متصل نمودن سرامیک های فلدسپاتیک به فلزات پایه، روکش های ترکیبی از فلز و سرامیک را عرضه نمودند که اصطلاحاً به آنها (Porcelain fused to metal) و یا روکش های (PFM) گفته می شود و امروزه نیز همچنان بسیار محبوب و پر تقاضا هستند.

 

 

پروتزهای ثابت (روکش دندان) -وبسایت دکتر افشین کاوسی

روکش PFM

 

اما روکش های PFM هم مشکلات خاص خود را داشتند که مهمترین آنها عدم اتصال یا باند شیمیایی به دندان، نشتی های ناشی از تغییرات حرارتی فلز در لابراتوار و بدتر از همه، تغییر رنگ سیاه در لثه اطراف روکش به دلیل نفوذ یون های فلزی در بافت لثه و ایجاد پریدگی های گاه و بیگاه لایه سرامیکی آن بود. لذا دانشمندان به سمت ابداع سرامیک هایی رفته که علاوه بر دارا بودن زیبایی بیشتر، استحکامی در حد فلز را نیز به همراه داشته باشند. این تحقیقات منجر به معرفی نوعی سرامیک ساخته شده از اکسید زیرکونیا گردید. در واقع روکش های ساخته شده از زیرکونیا علاوه بر استحکام بسیار بالا، فاقد رنگ فلزی بوده و زیبایی بیشتری را نیز دارا هستند.

 

پروتزهای ثابت (روکش دندان) -وبسایت دکتر افشین کاوسی

انواع پروتزهای ثابت

چرا برای ساخت روکشها باید از دندانها تراشید؟

تراش و اماده سازی دندان پایه پیش از ساخت روکش از مراحل لازم و ضروری می باشد.  علت این تراش ایجاد فضایی در حدود 1/5 تا 2 میلیمتر است که این میزان تراش توسط روکش جایگزین خواهد شد. یک تراش صحیح و اصولی نه تنها باعث تخریب دندان نشده بلکه با حذف نواحی مستعد شکستگی، سبب افزایش دوام و طولانی تر شدن عمر دندان خواهد گردید.

 

پیشرفتهاهای جدید

امروزه دانش ساخت سرامیک های دندانی به سرعت رو به پیشرفت می باشد. به عنوان مثال سرامیک های از نوع لیتیوم دیسیلیکات ها، علاوه بر استحکام و زیبایی، قابلیت باندشوندگی بالایی نیز با ساختار باقی مانده دندان ها دارد .همچنین بهره بردن از سیستم های طراحی و برش و ساخت کامپیوتری (CAD/CAM) و اسکنرهای داخل دهانی(Oral Scanner) نیز سبب بهبود قابل توجهی در زیبایی و دقت در کراون های تمام سرامیکی گردیده اند.

 

پروتزهای ثابت (روکش دندان) -وبسایت دکتر افشین کاوسی

نمونهای از دستگاههای CAD/CAM

روش های دیجیتالی

در روشهای جدید و با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال، درمانهای مبتنی بر استفاده از روکشها نیز رنگ و بوی جدیدتری به خود گرفته است.(اگر مایل هستید در خصوص دندانپزشکی دیجیتال بیشتر بدانید،اینحا کلیک کنید.).اما بصورت خلاصه میتوان گفت که دندانها پس از تراش خوردن،به جای قالبگیری متداول و قدیمی، توسط نوعی دستگاه خاص به نام اسکنر دهانی، مورد اسکن کردن قرارمی گیرند. به این ترتیب یک الگوی دیجیتالی و سه بعدی از دندانها تهیه می گردد که مراحل بعدی کار ساخت روکش را به کمک نرم افزارهای ویژه ای میتوان بصورت کاملا دیجیتالی به انجام رسانید و در نهایت نیز پروتز نهایی با کمک دستگاههای CAD/CAM تولید میشود.

 

 

تصویری از اورال اسکنر ساخت شرکت KODAK

در آخر…

ما انواع پروتزهای ثابت را بر اساس نیاز شما طراحی کرده و حداکثر بکاگیری دقت و حساسیت را در ارائه نتیجه مطلوب به شما مدنظر قرار می دهیم. شاهد این ادعا دوام فوق العاده روکش هایی است که در سالیان گذشته به مراجعانمان تحویل نموده ایم و با وجود تعدد بسیار زیاد این درمان ها، کمترین میزان بازگشت و یا نشتی و تخریب را در روکشهایمان داشته ایم. همچنین متعهد هستیم که از بهترین و با کیفیت ترین لابراتوارهای دندانپزشکی که دارای اعتبار و استاندارد بالا هستند، برای ساخت پروتزهای ثابت مراجعانمان بهره ببریم.ما این افتخار را داریم که اولین مرکز دندانپزشکی دیجیتال را در کرمانشاه ایجاد نمودیم که روش ساخت پروتزها چنانچه خواندید را بصورت تماما دیجیتال به انجام می رسانیم.

 

روکش تمام سرامیک-دکتر افشین کاوسی

دندان با تخریب و ترمیم وسیع که می بایست با روکش درمان گردد

 

روکش تمام سرامیک-دکتر افشین کاوسی

دندان پس از انجام تراش آماده اسکن شدن

روکش نمام سرامیک ساخته شده توسط تکنیک دندانپزشکی تمام دیجیتالی

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به خانه

 

بیشتر بخوانید…

 

دندانپزشکی دیجیتال

نصب و راه اندازی اسکنر دهانی

 

طراحی لبخند دیجیتال

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید