کاهش ۳۰ درصدی بار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی

کاهش ۳۰ درصدی بار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی

علی تاجرنیا رئیس جامعه دندانپزشکان ایران از کاهش ۳۰درصدی بار مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی در دوران کرونا خبر می‌دهد. آنها جز افزایش هزینه‌های خدمات دهان و دندان یک دلیل واضح دیگر برای کاهش بار مراجعه بیماران هم دارند؛ ترس از ابتلا به کرونا. به همین خاطر هم رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان بیماران در طول اپیدمی به تأخیر افتاده است. ۱۶ماه است که اوضاع برای دندانپزشکان به اندازه همان روزهای ابتدای شیوع پاندمی پیچیده و سخت است. ترس از آلودگی از سطوح و داستان‌هایی که چینی‌ها اوایل کرونا ساختند آنقدر پررنگ شد که حتی خود دندانپزشکان هم ترسیده بودند، مطب‌هایشان را بستند و سه ماه بعد که پیک اول فروکش کرد کرکره مطب‌ها را بالا کشیدند. دکتر عباس دلورانی- متخصص درمان ریشه و نایب رئیس جامعه دندانپزشکان ایران – نیز از روزهای سختی می‌گوید که تنها حاضر بود بیمارانی را پذیرش کند که درد شدید دندان امانشان را بریده بود: «تنها مریض‌هایی را می‌دیدم که دندانشان وحشتناک درد داشت. خود من هم اوایل می‌ترسیدم مطب را باز کنم، چه رسد به مریض‌ها. هیچ شناختی از بیماری نداشتیم و وزارت بهداشت هم دستور  تعطیلی داد. ماحصل اینها شد عدم مراجعه بیماران به مطب‌های دندانپزشکی و شروع مشکلات اقتصادی مطب‌های دندانپزشکی.» دکتر دلورانی در توضیح اینکه کدام بیماری‌های مربوط به دندان در این مدت زیاد شده است؟ عنوان می‌کند: «تا اواخر سال گذشته دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه داشتند زیاد شده بود، چون که مردم می‌ترسیدند و نمی‌آمدند تا جایی که درد امانشان نمی‌داد. قبلاً ۵ روز مطب می‌رفتم الان سه روز می‌روم و بیشتر دندان‌هایی را که نیاز اورژانسی به درمان دارند  درمان می‌کنم. به مریض‌های دیگر توصیه می‌کنم چند ماه دیگر هم صبر کنند برای همین سعی می‌کنم روزی دو تا سه مریض بیشتر نبینم.»

به گفته این متخصص درمان ریشه، بیماران مراجعه‌کننده به مراکز دندان دانشگاهی یا دولتی نیز به نسبت سال ۹۸ یک دهم شده است: «مراکز درمان دانشگاهی هزینه خدمات شان ارزان قیمت است اما با این حال مردم از ترس کرونا مراجعه نمی‌کنند. قبل از کرونا در روز ۲۶ دانشجوی دندانپزشکی مریض‌ها را ویزیت می‌کردند، در حالی که هفته پیش تنها ۴ دانشجو در روز مریض دیدند. این معضلی بسیار پیچیده‌ است و کسی را نمی‌توان مقصر دانست ،چون هنوز هم مردم  از مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی وحشت دارند.»
به رغم آنکه وزارت بهداشت شیوه‌نامه‌های بهداشت و پیشگیری از کرونا را برای مطب‌های دندانپزشکی تدوین کرده است، اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد این دستورالعمل‌ها در مطب‌ها تنها به زدن ماسک، پوشیدن دستکش و گان و باز کردن پنجره‌ها خلاصه می‌شود، چنانچه قبل از کرونا هم گذرتان به مطب دندانپزشکان می‌افتاد همین روند وجود داشت. با  این حال، این سؤال مطرح می‌شود اگر مطب‌های دندانپزشکی سطح آلودگی‌شان به نسبت کاهش ۳۰ درصدی بار مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی-وبسایت دکتر افشین کاوسیدیگر مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی بالا است چرا میزان مرگ‌و‌میر دندانپزشکان در اپیدمی کرونا به نسبت پزشکان کمتر بود؟ دکتر دلورانی می‌گوید: «آمار دقیقی از تعداد دندانپزشکان مبتلا به کرونا ارائه نشده است اما به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان ایران در یک سال گذشته حدود ۲۰ نفر از دندانپزشکان به دلیل ابتلا به کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند که بخشی از آنها حین ارائه خدمت به بیماران مبتلا شدند. به دلیل اینکه دندانپزشکان کاملاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و عفونت را کنترل می‌کنند و کمتر پزشکان در برابر این بیماری آسیب دیدند. دندانپزشکان از ۲۰ سال پیش که ویروس اچ‌آی‌وی شیوع پیدا کرد یاد گرفتند از خودشان حفاظت کنند. بنابراین ما همیشه ماسک می‌زدیم و دستکش و گان هم می‌پوشیدیم اما بعد از کرونا تغییرات اساسی به‌وجود نیامد ،چون وضع مالی دندانپزشکان خوب نبود هیچ کمکی نشد تا دندانپزشکان را ترغیب کند که حین انجام کار برای مریض‌هایشان «رابردم» (رابردم اندو به معنی سد لاستیک است. نوعی وسیله برای جداسازی و ایزولاسیون محیط عمل که در کارهای مختلف دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند) ببندند. در حالی که ثابت شده «رابردم» از ابتلا به بیماری پیشگیری می‌کند. در حالی که با تهیه فیلم و برگزاری سمپوزیوم سعی کردیم استفاده از رابردم را به دندانپزشکان آموزش دهیم اما یک مرتبه این وسیله کمیاب شد و در سال ۹۹ قیمت آن به‌شدت صعود کرد ؛با توجه به اپیدمی و کاهش درآمد، دندانپزشک‌ها نمی‌توانستند این وسیله را خریداری کنند. همچنین سیستم‌های فشار منفی قوی که قادر به مکش هوا بودند و از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته شدند به دلیل عدم حمایت‌ به تولید انبوه نرسیدند، در حالی که این سیستم‌ها می‌توانستند آلودگی مطب‌ها را کم کنند. اینها را جمع ببندیم هر دو بیمار و دندانپزشک حق دارند. من خودم به عنوان دندانپزشک با وجود آنکه واکسن زده‌ام، همیشه این نگرانی را دارم که ناقل بیماری باشم و بیماری را به مریض‌هایم انتقال دهم.»

 

 

وی با بیان اینکه از اوایل اپیدمی کرونا ۲۷ هزار «گان »برای مطب تهیه کرده‌ام، عنوان می‌کند: اگر همه مطب‌ها این شرایط را داشتند و می‌توانستیم ترس از مریض را حذف کنیم مشکل دندانپزشکی حل می‌شد، در حالی که بسیاری از همکاران من حتی برای خرید دستکش  معضل دارند؛۵۰ جفت دستکش ایرانی ۳۰ هزار تومان بود، الان ۲۵ جفت را ۶۰ هزار تومان می‌خریم. ماسک دوباره گران شده است از طرفی کرونا به وضع اقتصادی مردم ضربه زده است و چون پیشرفت درمان دندانپزشکی کاملاً به درآمد بیمار وابسته است وقتی درآمد کم است طبیعتاً درمان دندان نیز انجام نمی‌شود.

منبع خبر: وبسایت خبری تحلیلی دندانه

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به بخش خبرها

 

بیشتر بخوانید…

 

تکذیب شایعه منع دریافت بی‌حسی دندان‌پزشکی بعد از تزریق واکسن کرونا

آموزش بهداشت دندان کودکان با حنا خانوم

نگاهی به کارتون خاطره انگیز “السون و ولسون”

 

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید