زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم

زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم

در مقاله قبلی عنوان شد که تعریف مفهومی به نام زیبایی چالش ذهنی بسیاری از متفکران و فلاسفه از یونان باستان تا به امروز بوده است و هر یک به نحوی سعی کرده اند که معنا و معیاری برای  زیبا بودن ارایه کنند. همچنین با هم دیدیم که معیارهای زیبایی در اعصار مختلف و در فرهنگهای گوناگون با یکدیگر متفاوت بوده است. اینک ادامه این بحث را بصورت تخصصی تر و از منظر زیبایی دندان مورد بررسی قرار میدهیم.

اگر از شما بپرسند که از نظر شما دندان زیبا چه دندانی است، پاسخ شما چه خواهد بود؟ دندان سفید تر؟ دندان مرتب و بدون بهم ریختگی ؟ دندانهای بلند؟ویا دندانهای ریز و کوتاه؟ ایا اصولا میتوان بحث زیبایی دندان را جدای از زیبایی کل صورت پنداشت؟ ایا میتوان بحث زیبایی دندان و زیبایی لبخند را از یکدیگر تفکیک نمود؟ واینکه اصولا زیبایی دندان و لبخند چقدر میتواند در زیبایی کل صورت موثر باشد؟ اینها و هزاران سوال مشابه دیگر را نمیتوان پاسخ داد مگر اینکه مقداری به بررسی تخصصی تر و به عبارتی آنالیز صورت بپردازیم.

زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

شناخت اجزای دینامیک و استاتیک صورت

بخشهای مختلف صورت را به دو جز ثابت یا مانا یا به عبارتی استاتیک و نیز اجزای متحرک و پویا و یا به اصطلاح دینامیک میتوان تقسیم کرد.به عبارتی بینی به دلیل ثابت بودن یک جز استاتیک، و دهان و چشمها به عنوان اجزای پویا و یا دینامیک در نظر گرفته میشوند. در یک تحقیق میزان تاثیر هر یک از اجزای صورت در زیبایی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن بدین شکل است:

بینی 10 درصد

دهان و لبها 30 درصد

چشمها 35 درصد

سایر اجزا و فرم کلی صورت 25 درصد

به عبارتی یک عمل زیبایی بینی چنانچه به درستی و تناسب کامل انجام شود نهایتا میتواند 10 درصد در زیباتر شدن شما موثر باشد . دندانها بخشی از 30 درصد مرتبط با دهان و فک را به خود اختصاص میدهد. بنابراین خودتان حساب کنید که لمینت کردن دندانها تا چه اندازه میتواند شما زیباتر جلوه دهد؟!!(در بهترین حالت کسری از 30 درصد) .این حقیقت درمورد افرادی که احساس میکنند با انجام یک عمل بینی و یا لمینت دندان میتوانند زیبایی در حد فلان ستاره سینما را به دست بیاورند میتواند بسیار تکان دهنده باشد!

نسبت طلایی بین اجزای صورت

نسبت طلایی یا همان توالی فیبوناچی همان نسبتی است که در عصر رنسانس هنر را در اروپا به شدت تحت تاثر خود قرار داد و جالب است بدانید تمام هنرمندان از نقاشان تا مجسمه سازان و معماران از اعصار باستان تا کنون ،دانسته و ندانسته تمام سعی خود را به کار بسته اند تا نسبتهای طلایی را در خلق اثار خود مورد توجه قرار دهند. خب اول ببینیم ماجرای توالی فیبوناچی چیست؟

توالی فیبوناچی به توالی از اعداد عنوان میشود که در آن هر عدد حاصل جمع دو عدد قبل از خود میباشد .بدین شکل:

۰، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴، ۲۳۳، ۳۷۷، ۶۱۰، ۹۸۷، ۱۵۹۷، ۲۵۸۴، ۴۱۸۱، ۶۷۶۵، ۱۰۹۴۶، ۱۷۷۱۱ و ………به همین شکل تا بینهایت

خب این یعنی چه؟ جالب است بدانید این توالی بینهایت بار در خلقت جهان تکرار شده و از نسبت بین گلبرگهای گلها گرفته تا طول و عرض دندان و نسبت اجزای صورت ما انسانها از این قانون تبعیت میکنند. در واقع در این تناسب حاصل تقسیم اعداد به عدد قبلی خود تقریبا معادل عدد 1/61 میباشد.(بجز دو سه قم اول )این نسبت نسبتی زیبا و چشم نواز است.مثلا کاغذ A4 معمولی را در نظر بگیرید. نسبت عرض به طول این نوع از کاغذ یک نسبت طلایی است و بدین لحاظ چشم نواز و زیباستزیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

 چنانچه این نسبت را بهم بزنیم دیگر کاغذ یا زیادی باریک و یا زیادی پهن خواهد بود. این مساله را در طول و عرض تابلوهای راهنمایی رانندگی و … نیز دیده میشود. همچنین نسبت طول به عرض دندانهای ما نیز از همین نسبت پیروی میکنند. به همین دلیل است که بهم خوردن این نسبت سبب چاق و یا دراز و باریک به نظر رسیدن دندانهای ما میگردد.(شاید جالب باشد بدانید که از  توالی فیبوناچی در تحلیل بازارهای مالی و تحلیلهای تکنیکال سهام نیز میتوان بهره گرفت و این قوانین اغلب در آنجا نیز صادق هستند!)  در اینجا میتوان نتیجه گرفت که زیبا ترین حال دندانها زمانی است که از نسبت طلایی بهره ببرند و اساس انجام لمینت و ونیر و کارهای زیبایی،بجز بحث تصحیح رنگ، بحت برقرار کردن نسبت طلایی بین طول و عرض دندان را نیز مطح مینماید. همچنین میزان دیده شدن هر دندان نیز نسبت به دندان بعدی ، از همین قانون پیروی میکند.به عبارتی هر دندان نسبت به دندان جلوتر از خود تقریبا 20 درصد کمتر دیده میشود و یا ابعاد کوچکتری دارد. جالب شد نه؟!!! جلب تر اینکه ذهن ما انسانها، چه این قوانین رابدانیم و چه ندانیم، این نسبتهای ریاضی را تجزیه و تحلیل میکند!!

 زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

برای مطالعه بیشتر در باب تناسب فیبوناچی ،اینجا را ببینید

تمام تلاش دندانپزشک و لابراتوار دندانی برقرار کردن این تناسب در بین دندانهای شماست.خب حالا اگر شما از نتیجه نهایی راضی نیستید و مثلا دوست دارید دندانهای جلویی شما یزرگتر باشد یا درازتر باشد یا اینکه همه دندانها یک اندازه باشند ،این موضوع سلیقه و خواست شخصی شما ست که ایرادی هم ندارد جز اینکه علمی و اصولی نیست و در اینجا تقصیری نمیتواند گریبانگیر پزشک یا لابراتوار باشد!(قبلا گوشزد کردیم که بحث زیبایی   به سلیقه شخصی ادمها هم برمیگردد.)

زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

اندازه دندانها از تناسب فیبوناچی پیروی میکند

بازی نور و رنگ

فارغ از بحث ریاضیات و تناسب و هندسه، مساله نور و رنگ نیز نقش خود را در این میان بازی میکند. اجسام از نظر خواص نوری به دو دسته ترانس لوسنت و اپک تقسیم میگردند. لوسنت به شیی گفته میشود که نور را از خود عبود میدهد و اپک نیز به شیی اطلاق میشود که نور را جذب میکند و عبور نمی دهد. خب هر چیزی که نور را بیشتر عبور دهد لوسنت تر و هرچه شیی نور را بیشتر جذب کند اپک تر است. مثلا شیشه ترنس لوسنت و چوب ترانس اپک میباشد.

دندانهای ما از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که خواص نوری مختلفی را دارا هستند. خارجی ترین لایه دندان ،مینای دندان است که بیشتر خاصیت ترانس لوسنسی دارد و نور را بیشتر عبور میدهد، درحالیکه عاج دندان ترانس اپک بوده و کمتر نور را عبور میدهد و بیشتر بازتابش نور دارد. میزان دیده شدن هر چیزی،من جمله دندان، به میزان نور بازتابش شده از سطح آن به طرف چشم شخص بیننده بستگی دارد. همچنین نوع طول موج نوری که جذب ویا بازتابش میشود نیز رنگ اجسام را معین میکنند. به همین دلیل است که درواقع رنگ دندان بیشتر درنتیجه آن طول موجهایی است که از عاج دندان به چشم بیننده بازتابش مشود. در این میان هرچقدر جسمی سفید تر باشد ،میزان نور بیشتری را بازتاب میکند و جسم بیشتر و بزرگتر دیده میشود و هرچقدر جسمی تیره تر باشد کمتر دیده شده و کوچکتر به نظر میرسد چون نور را بیشتر جذب میکند. حالا میتوان فهمید که چرا دندانهای افرادی که رنگ بسیار سفید را برای لامینتهای خود انتخاب میکنند،بزرگتر و جلوزده تر دیده میشود و این موضوع ربطی به قطر لامینتها ندارد!(مملی لامینت رو یادتون هست؟). این موضوع اگر در نهایت باعت بیشتر شدن تناسب بین اندازه دندان و سایر اجزای صورت گردد ایرادی ندارد ولی اگر بیشتر دیده شدن دندانها سبب بهم خوردن تناسب اجزای لبخند و صورت گردد در واقع زیبایی را به مخاطره خواهد انداخت.

آیا لمینت کردن به تنهایی دندانها را زیباتر خواهد کرد؟

اینجا با سوال اساسی دیگری نیز مواجه هستیم.انجام یک عمل زیبایی واحد در افراد مختلف نتیجه بصری یکسانی نخواهد داشت ولی چرا؟ علت یکی تفاوت نسبت و شرایط سایر اجزای صورت است. ولی در بسیاری از افراد نیز لثه و دندان داراری مشکلات زمینه ای دیگری نیز هست. مثلا فرض کنید افرادی را که درارای عدم تقارن در چینش دندانها هستند، یا مثلا شیب دار بودن فک بالا ویا کوتاه بودن دندانها به دلیل عدم رشد کافی دندانها و یا بیرون نیامدن کامل دندان از لثه و یا عدم تطابق خط وسط دندانها با خط وسط صورت و غیره. این افراد ممکن است تاقبل از انجام هرگونه عمل زیبایی و بالاخص سفید تر کردن دندانها، مشکل چندانی با شرایط موجود خود نداشته اند اما به محض اینکه دندانهای آنها، چه با انجام بلیچینگ و یا ونیر کامپوزیتی و یا لمینت، سفید شود،متوجه نقص ذاتی دنداهای خود خواهند شد. در واقع دندانها سفید میشود ولی لزوما زیباتر نمیشود و گاهی حتی متاسفانه زشت هم خواهد بود! دلیل این مساله اینست که درواقع این افراد با انجام کار زیبایی و سفید کردن دندانها ،نقصهای دندانی خود را به اصطلاح تابلو کرده اند و مشکلاتی را که تا دیروز زیاد دیده نمیشد را در معرض نمایش عمومی قرار داده اند.! به همین دلیل توصیه میشود که پیش از انجام هر عملی که موجب سفیدتر شدن دندانها میشود میبایست مشکلات زمینه ای را حل و درمان کرد.مثلا اگر نیاز به ارتودنسی است و یا اینکه نسبت طول و عرض دندانها توسط جراحی لثه میبایست برطرف گردد، این کارهای مقدماتی را انجام دهند و  پس از رفع این مشکلات میتوان امیدوار بود که انجام لمینت و سفید تر کردن دندنها سبب بهبود زیبایی لبخند گردد. 

 

زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت دوم-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

نتیجه انجام لمینت دندان بدون توجه به عدم تطابق خط وسط دندان و صورت

 

ختم کلام!

خب این مقاله طولانی شد والبته میتواند بسیار طولانی تر هم باشد ولی برای اینکه حوصله شما سر نرود ،همینجا با ذکر چند نکته پایانی آن را خاتمه میدهیم. دقت کنید که آنچه شما درباره زیبایی فکر میکنید ممکن است در نهایت سبب زیباتر شدن شما نشود. لذا برای اینکه دچار فاجعه نشوید بهتر است درمورد این مساله با دندانپزشک آشنا به مسایل زیبایی  مشاوره کنید. کارهایی مانند لمینت کردنو بلیچینگ و حتی تزریق فیلر های لب(پزوتز لب یا همون تزریق ژل) درصورتی که زیبا شناسانه انجام نشود میتواند نتایج تاسفباری را به همراه داشته باشد. در نهایت سلایق مختلف  آدمها نیز چنانچه گفته شد در رضایت نهایی از کار انجام شده موثر است و گاهی به همین دلیل تمام زحمات دندانپزشک بر باد خواهد رفت چراکه از ابتدا حدود انتظارات و توقع مراجعه کننده را در نظر نگرفته است و این موضوع بیش از هرچیز خطایی است که متوجه دندانپزشک کم تجربه خواهد بود.

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

 

بیشتر بخوانید…

 

زیبایی دندان،از واقعیت تا توهم قسمت اول

مسکن‌های مخدر درد دندان کشیدن را تسکین نمی‌دهند!

دندانپزشکی وتکنولوژی قسمت اول اپکس فایندرها

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید