مقایسه انواع روشهای زیبایی دندان

در این نوشتار به مقایسه انواع روشهای زیبایی دندان خواهیم پرداخت و شباهت ها و تفاوت های آنها با یکدیگر، و نیز موارد استفاده هر یکی را به شما خواهیم گفت. اغلب پیش می آید که مراجعان از ما سوالاتی نظیر این را می پرسند که:

  • فرق کامپوزیت ونیر با لامینت چیه؟
  • کدومش محکمتره
  • کدوم کمتر  رنگ میگیره 
  • بلیچینگ بهتره یا لامینت
  • کدوم روش دوام بیشتری داره
  • تفاوت این روشها از نظر قیمت چطوره
  • ……

در واقع میتوان گفت هر یک از روشهای زیباتر کردن دندانها ویژگی ها، و موارد کاربرد خاص خود را دارا هستند و در واقع هر یکی دارای مزایا و معایبی بوده که بسته به شرایط هر یک از متقاضیان می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

درباره ویژگی های هر روش در این وب سایت قبلا مقالات مفصلی نوشته ایم و چنانجه مایل با شید می توانید مقلات مرتبط با  کامپوزیت ونیر و  لامینت و بلیچینگ را با کلیک روی نام آنها مطالعه فرمایید. اما در اینجا و در این مقاله به بررسی و مقایسه و موارد کاربرد خاص هر یکی خواهیم پرداخت.

در ابتدا می بایست این نکته را گوشزد کنیم که از میان روشهای گفته شده، بلیچینگ تنها برای سفید تر کردن دندانها مورد استفاده قرار میگیرد وتاثیری در شکل و اندازه دندانها ندارد .اما در مورد کامپوزیت ونیر و لامینت، با توجه به اینکه میتوان با کمک آنها هم شکل و هم رنگ دندانها  را مورد تفییر قرار داذ، شباهت بیشتری به یکدیگر دارند و باید مورد مقایسه قرار گیرند. اگر در خصوص بلیچینگ و انواع آن سوالاتی دارید میتوانید این مقاله را مطالعه فرمایید.اما در ادامه به بررسی تفاوتهای لامینت با ونیر کامپوزیت می پردازیم.

مقایسه از لحاظ نوع ماده سازنده

 در دو روش کامپوزیت ونیر و لامینت، پس از انجام تراش و آماده سازی اولیه، لایه ای شبیه به ناخن بر روی دندان متصل می گردد. اما این دولایه از نظر نوع ماده سازنده به کلی با هم فرق دارند. در مورد کامپوزیت ونیر ، نوع ماده سازنده، همانطور که از نامش بر می آید، از نوع کامپوزیت است. اما در خصوص لامینتها ،این لایه از سرامیکهای مخصوصی تهیه میگردند و سپس بر روی دندان باند می شوند.

مستقیم ویا غیر مستقیم بودن تکنیک

در خصوص کامپوزیت ونیر ها،  تمام مسیر انجام کار، از ابتدا تا انتها، توسط خود دندانپزشک و بر روی یونیت دندانپزشکی بطور  مستقیم بر روی دندان بیمار انجام می شود. اما در تکنیک لامینت های سرامیکی، پس از انجام تراش و آماده سازی های اولیه دندان، قالبگیری انجام می شود و سایر مراحل ساخت سرامیک، بر روی مدل گچی و در لابراتوار انجام میشود. در نهایت لامینت ساخته شده بر روی دندانها با تکنیک مخصوصی متصل میگردد.

 

 

مقایسه انواع روشهای زیبایی دندان - مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

سرامیک ساخته شده در لابراتوار بر روی دندان باند میشود

دوام و ماندگاری

دوام و ماندگاری انواع روشهای زیبایی بستگی مستقیم به مراقبت و نگهداری شما دارد. اگر بهداشت دندان بطور درست و صحیح انجام شود و همچنین مبتلا به مواردی مانند براکسیزم و یادندان قروچه نباشید و واجد اکلوژن ترومانیک(یعنی روابط متقابل دندانها به گونه ای باشد که سبب آسیب دیدن سیستم جونده در طولانی مدت باشد) نباشید، دوام و ماندگاری خوبی را برای لامینت و ونیر کامپوزیتی میتوان تصورکرد. همچنین کیفیت ساخت و انجام هریک از این روشها نیز در دوام و ماندگاری آنها بسیار موثر خواهد بود.

در حالت کلی و بنا به تجربه کلینیکی، به نظر میرسد لامینت ها سرامیکی از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند و شکست درمان در آنها کمتر تجربه میشود.مقالات زیادی این گفته را تایید علمی نیز می کنند( مقاله1 و مقاله2).  ولی در عین حال برخی مقالات و مطالعات نیز تفاوت زیادی بین این دوروش قایل نیستند( مقاله3 ). در نهایت اینکه بسیاری از مقالات دوام این روشها را بین هفت تا چهارده سال ذکر میکنند.هر چند بسته به مواردی که گفته شد این اعداد میتواند به سمت بیشتر و کمتر میل کند.

رنگ پذیری

سرامیکها در کوره های مخصوص و تحت فشار و حرارت بالا ساخته می شوند. سپس عمل لعاب دادن انجام میشود.لامینتهای سرامیکی دارای حداقل پروزیتی یا تخلخل در سطح خارجی هستند و لذا مقاومت خوبی در برابر نفوذ رنگدانه خارجی و جذب آب دارندو بنابراین ثبات رنگی بسیار خوبی دارند. نقطه ضعف آنها سمان یا چسبی است که برای اتصال به دندان مورد استفاده قرار میگیرد. چنانچه این سمان به درستی انتخاب نگردد و نکات خاصی در چسباندن لامینتها به دندان عایت نشود،جذب آب و رنگدانه در زیر لامینت و تغییر رنگ سمان می تواند منجر به تیره شدن و تغییر رنگ لامینت گردد.

اما در خصوص کامپوزیت ونیر ها باید گفت که همواره مقداری جذب آب با گذشت زمان در کامپوزیت ها اتفاق می افتد و در بهترین شرایط نیز این رقم بیشتر از سرامیکها خواهد بود.همچنین پالیش و لعاب دهی نهایی کامپوزیت توسط دندانپزشک در مطب انجام میشود که تکنیک آن بسیار متنوع بوده و بسیار متکی به مهارت دندانپزشک. از طرفی هر قدر هم این پالیش خوب وعالی انجام شود باز هم میزان خشونت سطحی در کامپوزیت در مقایسه با سرامیک بیشتر خواهد بود. بنا بر این در کل، و در مقام مقایسه، رنگ پذیری لامینت سرامیکی از کامپوزیت ونیر کمتر بوده و ثبات رنگی بیشتری را دارا هستند. لذا دارندگان کامپوزیت ونیر ها می بایست هر از گاهی جهت پالیش و پرداخت ونیر های خود به دندانپزشک سر بزنند. هر چند بازگشت به رنگ اولیه پس از این پالیش مجدد معمولا مطلوب و رضایت بخش خواهد بود.

مقاومت در برابر پریدگی و شکست

مسلما لامینت با دارا بودن ساختار کریستالین و خاص خود مقاومت بسیار بیشتری در برابر پریدن لبه ها از خود نشان میدهد. با این حال باز هم اگر روزی این پریدگی به هر دلیلی  رخ دهد،معمولا درمان آن در مورد کامپوزیت ونیر ها  بسیار ساده و سریعتر انجام میشود و غالبا نیاز به تعویض کل ونیر نخواهد بود.اما پریدگی در لامینت، هرچند به ندرت اتفاق می افتد، منجر به حذف کامل آن لامینت و قالبگیری و ساخت مجدد آن خواهد گردید.

مراحل تراش و اماده سازی دندان

هر دو روش کامپوزیت ونیر و لامینت سرامیکی از روشهای محافظه کارانه دندانپزشکی زیبایی محسوب می گردند چراکه تراش و آماده سازی اولیه در آنها بسیار مختصر و محدود به سطحی ترین لایه های مینای دندان خواهد بود. در برخی موارد که دندان دارای چرخشها و یا وضعیتهای قرار گیری نامطلوب  شدیدی هستند، مقدار این تراش جهت دستیابی به نتیجه نهایی بهتر و زیباتر، می تواند کمی بیشتر هم باشد. ولی در کل باید گفت در هر دوی این روشها یک تراش مختصر مورد نیاز خواهد بود و مقادیر تراش خورده نیز در نهایت توسط سرامیک و یا کامپوزیت جایگزین شده و آسیبی متوجه دندان نخواهد بود.

هزینه درمان

لامینت ها با دارا بودن هزینه ساخت لابراتواری و نیز بالا بودن هزینه مواد مورد نیاز برای باند شدن، یا به عبارتی سیستم های باند رزینی، قیمت تمام شده بالا تری را در مقایسه با کامپوزیت ونیر برای متقاضی به همراه خواهد داشت. در نهایت با توجه به حساسیت بالای تکنیک انجام کار و مهارت مورد نیاز، طبیعتا یک دندانپزشک با تجربه و ماهر در این زمینه که نتایج کلینیکی  درخشان متعددی را در سابقه کاری خود دارد،دستمزد بالاتری را از شما درخواست خواهد نمود.

کدام روش برای چه کسی بهتر است؟

اگرصاحب دندانهای منظم و دست نخورده ای هستید، و تنها خواهان سفید تر شدن دندانهای خود هستید، بلیچینگ روش مطلوب شما خواهد بود. اما چنانچه دندانهای شما در خط لبخند از قبل دارای ترمیم کامپوزیتی و یا روکش هستند، بلیچینگ روش مناسب شما نخواهد بود چرا که سبب بروز اختلاف رنگ بین نسج دست نخورده دندان و مواد ترمیمی استفاده شده برای ترمیم دندانتان خواهد بود و نتیجه آن فاجعه بار خواهد بود.بنابراین در این موارد باید به سراغ روش دیگری بروید. 

اگر دندانهای شما از قبل دارای مواردی از ترمیم کامپوزیتی باشد، ونیر کامپوزیت روش ترجیحی شماست هرچند لامینت سرامیکی نیز میتواند با در نظر گرفتن ملاحظاتی برای شما انجام شود.اما اگر ناچار به روکش کردن(پروتز ثابت) یک یا چند دندان در خط لبخند هستید،جهت هماهنگی هرچه بیشتر جلوه و خواص نوری در طراحی لبخند، استفاده از لامینت های سرامیکی روش انتخابی شما خواهد بود. 

در آخر به شما پیشنهاد میکنیم که  انتخاب روش درمان زیبایی و طراحی لبخند را  در مشورت با دندانپزشک دارای تجربه کافی انجام دهید تا بهترین انتخاب و نتیجه برای شما رقم زده شده و از داشتن دندانها و لبخند زیباتر لذت ببرید.

 

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

 بازگشت به صفحه مقالات

بیشتر بخوانید…

 

 

نگاهی به کارتون خاطره انگیز “السون و ولسون”

لاین جدید ایمپلنتهای “هدایت شده” و “دیجیتال” راه اندازی گردید

 

 

لمینت های سرامیکی

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید