آفت دهانی، علل و درمان

آفت دهان،(Aphthous stomatitis) زخمهایی سفید تا خاکستری با حاشیه قرمز رنگ و دردناک هستند که در نواحی بافت نرم دهان ظاهر میگردند.ویژگی خاص این زخمها دردناک بودن است که این سوزش و درد ، با مصرف خوراک های اسیدی و یا محرک مانند ادویه جات تشدید میگردد. آفتها پس از یک دوره حدود ده تا چهارده روز بطور خود به خود بهبود می یابند ولی در طی مدت حضورشان در دهان ،سبب بروز ناراحتی در فرد  مبتلا گردیده و حتی تغذیه معمول فرد را تحت تاثیر خود قرار میدهند.

علت بروز آفت

علت بروز آفت همچنان در بین محققان مورد بحث و مناقشه میباشد. در این بین علل و عوامل زیادی برای بروز آفت ذکر شده است که در این میان می توان به عوامل زیر اشاره نمود:

1. تروما یا ضربه:شاید برای شما هم رخ داده باشد که با وارد آمدن ضربه یا خراش به بافتهای نرم دهان،مثلا حین مسواک زدن یا غذا خوردن،در همان محل دچار آفت شده باشید. تحریک اینچنینی مخاط دهان میتواند یکی از زمینه های بروز آفت باشد.
  2. اختلالات سیستم ایمنی: به گفته برخی محققین، آفت میتواند منشا خود ایمنی یا دفاع بدن بر علیه خود را داشته باشد و هر گونه اختلال در سیستم ایمنی بدن میتواند زمینه را برای بروز آفت های دهانی مهیا سازد.
  3. استرس: استرس  یکی از مواردی است که میتواند زمینه بروز افت را در افراد افزایش دهد.
  4. کمبود اسید فولیک و ویتامین B12
  5. اختلالات هورمونی و عادت ماهیانه
  6. تحریک ناشی از برخی خوراکیها: مانند شکلات، چیپس نمکی، بادمجان، سرکه و نوشیدنی های اسیدی، آجیل و …
  7. پایین آمدن شاخص PT و INR: در افراد افراد مبتلا به کمبود فاکتور پنج

بروز آفت در بین خانومها بیشتر دیده میشود و خصوصا اختلالات هورمونی و نیز عصبی شدن زیاد خصوصا پیش از قاعدگی میتواند سبب تشدید بروز آفت گردد.

انواع آفت

آفت دهان به سه نوع کلی تقسیم میگردد:

1. آفت مینور یا کوچک: ضایعات تکی و کوچک و محدود که هر از گاهی بروز می یابند و این نوع 80 درصد انواع آفتها را تشکیل میدهد.
  2. آفت ماژور یا وسیع: که با ضایعات آفتی وسیع و منتشر و با تکرار زیاد در فرد مبتلا دیده میشوند و 10 درصد موارد آفت را تشکیل میدهد. این حالت در افراد مبتلا به سندرم بهجت نیز یافت میگردد.
  3. آفت تبخالی شکل:که ضایعاتی مشابه تبخال ایجاد مینماید و این حالت نیز در 10 درصد موارد آفت دهانی دیده میشود.

درمان آفت

آفت ضایعه ای خود به خود محدود شونده است و بدون درمان نیز معمولا بین ده تا چهاده روز بعد از بروز، محو میشود. با این وجود و با توجه به دردناک بودن ضایعات، معمولا افراد در صدد درمان سریعتر آفت دهان بر می آیند.

درمانهای شایع برای آفت دهان عبارتند از:

1. مصرف آنتی بیوتیک ها موضعی
  2. مصرف ژل های موضعی ضد آفت
  3. داروهای بی حس کننده موضعی مانند لیدوکایین و شربت دیفن هیدرامین(بصورت دهان شویه)
  4. دهان شویه هایی مانند کلرهگزدین و پرسیکا
  5. داروهای گیاهی
  6. درمان توسط لیزر

قابل ذکر است که هیچ یک از درمانهای فوق بصورت 100درصدی نبوده و همچنین مانع از بروز مجدد آفت در آینده نخواهند شد.

لیزر در درمان آفت

یکی از بهترین و سریعترین روشهای درمان آفت،درمان توسط اشعه لیزر میباشد. این درمان در مراکزی که دارای تکنولوژی لیزر میباشند اراِیه میگردد و در زمانی بسیار کوتاه ضایعه آفتی را برداشته و درد و ناراحتی ناشی از آن را به سرعت بهبود می بخشد. این روش از روشهایی است که محققین اخیرا بدان توجه زیادی نموده و مقالات متعدد در این خصوص درحال نشر هستند.[1][2][3]

درمان لیزر کم توان جهت آفت دهانی

بازگشت به بخش مقلات