بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان

بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان و جراحی ها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دندانی را به هر دلیلی کشیده باشید. البته کشیدن دندان در هر حالت تجربه خوشایند و مطلوبی نیست. با دانستن بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان و جراحی ها میتوان اثرات نامطلوب  را تا حد زیادی کاهش داد. در کل دندانها به دلایل گوناگونی کشیده میشوند.برخی از این دلایل عبارتند از:

• پوسیدگی های شدید غیرقابل درمان
  • شکست درمانهای قبلی به صورتی که درمان مجدد ممکن نباشد
  • دندانهایی که نابجا یا اضافه هستند و نگهداری آنها لازم نباشد
  • دندانهایی که به دلایل ارتودنسی و جهت برقراری نظم  دندانها کشیده میشوند
  • دندانهای نیمه نهفته که قابلیت رویش ندارند
  •  دندانهایی که در اثر ضربات یا سوانح دچار شکستگی غیر قابل درمان در ریشه هستند
  • دندانهایی که به دلیل ابتلا به بیماری های لثه و پریودنتال دچار لقی شدید هستند و قابل درمان نیستند
  • عدم بضاعت مالی برای ترمیم دندانهای دردناک و یا واقع شدن در شرایطی که امکان درمان ترمیمی وجود ندارد(شرایط جنگی،بلایای طبیعی و..)
  • سایر موارد نادر مانند بدخیمی ها و طرح درمانهای خاص پروتزی یا زیبایی

در هر حال به هر دلیلی  که دندان ها کشیده شوند ،پس از انجام جراحی نیازمند رعایت موارد چندی هستید که در این نوشته به آنها خواهیم پرداخت.

بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان و جراحی ها – از تصاویر وبسایت دکتر افشین کاوسی-ست کشیدن دندان

درواقع کشیدن ساده ترین دندانها نیز به نوبه خود یک نوع جراحی محسوب میگردد و پس از هر جراحی نیز توقع ایجاد مقادیری از درد یا تورم دور از ذهن نیست.یا این حال برای اینکه عوارض ناشی از کشیدن دندانها به حداقل برسد ،شما را به راعایت موارد چندی دعوت میکنم:

• پس از کشیدن دندان،یک قطعه گاز استریل پنبه ای بر روی محل زخم گذاشته میشود و پزشک از شما میخواهد که آن را با دندانهای خود فشار دهید.توجه کنید که برای قطع خونریزی این فشار لازم میباشد و چنانچه قادر به فشار دادن نیستید از پزشک بخواهید اندازه و یا محل گاز استریل را طوری تغییر دهد که انجام فشار برای شما مقدور گردد.توجه کنید که به هیچ وجه گاز استریل را با دستان خود لمس نکنید و یا آنرا جابجا نکنید چرا که موجب انتقال آلودگی به زخم و ایجاد عفونت خواهد گردید.همچنین به شما تو صیه میکنیم که حتما گاز را برای مدت حدود دو ساعت بر روی زخم نگه داشته تا خونریزی به طور کامل کنترل گردد.در طول این مدت از تعویض خودسرانه گاز استریل پرهیزکنید چرا که برداشتن زودهنگام آن میتواند سبب کنده شدن لخته و ایجاد خونریزی گردد.همچنین در طول این مدت  تاحد ممکن صحبت نکنید و آب دهان خود را قورت دهید(تف کردن سبب تحریک خونریزی میگردد).پس از گذشت دو ساعت به آهستگی گاز را خارج کنید و توجه کنید که نیاز به قراردادن گاز دیگری ندارید.علی الخصوص از قراردادن پارچه،دستمال کاغذی و یا هر چیز دیگری روی محل زخم خودداری فرمایید چرا که ممکن است موجب ایجاد عفونت در محل زخم گردد.
  • در موارد پس از انجام جراحی ها،از جمله کشیدن دندان،سرد کردن موضع جراحی اثری معجزه اسا دارد! ترجیحا اگر مقدور است بلافاصله پس از ترک کلینیک ،با کمک کیسه یخ و یا پک های یخ مخصوص، محل جراحی را از روی صورت خنک کنید.توجه داشته باشید که نگه داری بیش از حد و مداوم یخ بر روی پوست میتواند سبب آسیب پوست گردد.لذا هر دو دقیقه،به مدت یک دقیقه کیسه یخ را از صورت دور کنید.استفاده از پک یخ و نیز مصرف خوراکی های سرد مثل بستنی،تا مدت 48 ساعت پس از جراحی توصیه میگردد و هر مقدار که قادر هستید در این مدت موضع را سرد کنید تا از شدت التهاب و درد و تورم ناشی از آن بکاهید.
  • بدن شما پس از هر نوع جراحی نیاز به کالری بیشتر برای جبران مافات دارد.لذا به هیچ عنوان غذا نخوردن توصیه نمیشود.در عین حال مصرف غذا های حاوی پروتیین و ویتامین ها ،خصوصا ویتامین C را مد نظر داشته باشید.همچنین از مصرف غذاهای سفت،داغ ونیز پر ادویه خودداری بفرمایید.سوپ مرغ حاوی سبزیجات و سیب زمینی پخته و رشته ،گزینه مناسبی هستش.همچنین وعده های عادی روزانه را بصورت سرد شده و به آهستگی میتوانید میل کنید.دقت کنید جویدن غذاهای سفت میتواند سبب تحریک خونریزی گردد.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از کشیدن دندان ممنوع نیست و میتوانید بهداشت خود را طبق برنامه رعایت کنید.فقط توجه داشته باشید که محل زخم را بامسواک تحریک نکنید
  • جز درموارد خاص و  توصیه پزشک معالج،نیازی به مصرف دهان شویه ها پس از جراحی و کشیدن دندانها نیست.ولیکن مصرف محدود دهان شویه کلرهگزدین گلوکونات 1.02% ،بصورت دوبار در روز و به مدت سه تا چهار روز پس از جراحی میتواند نقش موثری در کنترل باکتریها و تسریع ترمیم زخم داشته باشد.روش مصرف دهانشویه به این شکل است که حدود پنج سی سی دهانشویه را به مدت یک دقیقه در دهان چرخانده و سپس باقی مانده را از دهان دور بریزید.پس از این کار نیاز به شستن دهان نیست و به مدت نیم ساعت پس از آن نیز از خوردن و آشامیدن حتی المقدور خودداری کیند.توصیه میشود مصرف دهانشویه پس از مسواک زدن و قبل از خوابیدن انجام شود.در خصوص مصرف دهانشویه با پزشک معالج خود مشورت کنید و همچنین از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید چرا که مصرف خودسرانه  دهانشویه ها میتواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد.در ضمن بهتر است مصرف دهان شویه ،24 ساعت پس از جراحی آغاز گردد.
  • معمولا بجز ضد دردهای رایج،مصرف داروی دیگری پس از کشیدن دندان تجویز نمیگردد.مگر در موارد خاصی که پزشک داروی مناسب را برای شرایط ویژه شما تجویز نماید. داروهای تجویز شده پزشک معالج خود را با دقت و طبق برنامه و تا پایان دوره دارو درمانی مصرف نموده و از مصرف خودسرانه سایر دارو ها ،خصوصا آنتی بیوتیکها جدا خودداری فرمایید.مقداری درد پس از جراحی پدیده رایجیست و در این موارد مصرف ضددردهای معمولی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن بصورت هر شش ساعت یکبار توصیه میگردد.ولیکن ترجیحا در مورد مصرف هر دارویی با پزشک مشورت فرمایید تا از بروز عوارض جانبی اجتناب گردد.
  • کشیدن سیگار و دخانیات پس از کشیدن دندان تا مدت اقلا 72 ساعت ممنوع میباشد چراکه میتواند سبب بروز خونریزی و یا ایجاد عفونت در زخم گردد.
  • از دست زدن و لمس محل زخم در دهان خود جدا خودداری کنید چرا که سبب بروز عفونت و مشکلات جدی خواهد شد.

بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان و جراحی ها-نحوه نگهداری گاز بر روی دندانها-از وبسایت دندانپزشکی دکتر افشین کاوسی

• چنانجه در محل زخم حود تیزی حس میکنید،احتمالا ناشی از تیزی استخوانهای احاطه کننده دندانها بوده و نشانه باقی ماندن دندان درمحل زخم نیست.در هر صورت چنانچه این تیزی شما را آزار میدهد از دستکاری آن خودداری نموده و به پزشک معالج خود مراجعه فرمایید.
  • از مصرف مایعات با نی خودداری کنید چرا که سبب کنده شدن لخته و خونریزی مجدد خواهد شد.مایعات را توسط لیوان میل فرمایید
  • پس از جراحی و یا کشیدن دندانها تا 72 ساعت از انجام فعالیتهای ورزشی خودداری بفرمایید.ورزش با بالا بردن فشار خون میتواند سبب بروز خونریزی درزخم گردد.درخصوص زمان از سرگیری فعالیتهای ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در روزهای پس از کشیدن دندان یا جراحی،در محل زخم عوارضی چون تورم شدید،گرما و تورم صورت ، یا کبودی در موضع جراحی  ویا تب و بیحالی به شما دست داد،در نظر داشته باشید که این موضوع میتواند به دلیل عفونی شدن زخم شما باشد و در این موارد به جای مصرف خودسرانه هرنوع دارویی،سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروی مناسب وضعیت بوجود آمده را درمان نماید.
  • چنانچه بر روی زخم شما بخیه زده شده،از دستکاری و تحریک آن خودداری نموده و پس از گذشت یک هفته تا ده روز جهت کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه نمایید.باقی ماندن بخیه به مدت طولانی بر روی زخم خود میتواند سبب بروز عفونت و محلی برای جذب باکتریها گردد.
  • از اجرای دستورالعمل های غیر علمی و توصیه های سنتی و غیر قابل اعتماد دیگران خودداری فرمایید .اسیر خرافات و شایعات نشوید و تنها پزشکتان را مرجع سوالات و پاسخ مشکلات خود قرار دهید.
  • ترمیم کامل حفره بجامانده از کشیدن دندانها،ممکن است بین دو تا سه ماه به طول بیانجامد. لذا در طی این دوران از تجمع مواد غذایی و آلودگی در محل زخم جلوگیری فرمایید.
  • توصیه های یاد شده می توانند به جز موارد کشیدن دندانها،در اغلب جراحی های حوزه دهان و دندان نیز مفید باشند.

در پایان یادآور میشویم که بهترین مرجع بایدها و نباید های پس از هر جراحی و یا کشیدن دندان  پزشک معالج شماست، چرا که پزشک توصیه هایی را متناسب با شرایط ویژه و خاص شما ارایه میکند.از هرگونه توصیه به دیگران در این خصوص خودداری کنید چون مواردی که برای شما مفید بوده اند ،لزوما برای دیگران هم سودمند نخواهد بود.

توجه

برداشت واستفاده از مطالب  این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

بازگشت به صفحه مقالات

بیشتر بخوانید…

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-دندان عقل

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!

طراحی لبخند دیجیتال

کلمات کلیدی