پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-دندان عقل

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-دندان عقل

در این سری مقالات سعی شده است که به پرسشهای رایجی که در زمینه مسایل دندانپزشکی مطرح می گردد،به اختصار پاسخ دهیم که امید است مورد توجه و استقبال شما قرار گیرد و از شما مخاطب عزیز میخواهیم که با نظرات خود مارا در ارایه مطالب بهتر یاری فرمایید. در طی سالیانی که در حرفه دندانپزشکی مشغول به کار بوده ام،همواره برخی پرسشها به کررات از طرف بیماران و مراجعین مورد پرسش واقع شده است.همچنین این سوالات بعضا در شبکه های اجتماعی من نیز مرتبا تکرار می شوند. لذا هر یک از سوالات زیر ممکن است سوال شما نیز باشد. نخستین بخش از این سلسله سوال و جواب ها اختصاص می یابد به موضوع دندان عقل.

آیا حتما دندان عقل را باید کشید؟

دندان عقل درواقع سومین دندان  آسیای بزرگ محسوب میگردد و در سنین حدود 18 سالگی شروع به رویش می کند. اما دیده شده است که این دندان در اغلب نژادهای انسان ،فضای کافی برای رشد و رویش را ندارد و لذا گاهی نهفته باقی می ماند و گاهی نیز به صورت نیمه نهفته ظاهر می گردد.در بسیار از موارد هم این دندان کج و خارج از قوس طبیعی دندانها رویش می یابد.همین مسایل سبب می گردد که عفونت لثه اطراف دندان عقل و یا پوسیده شدن آن اتفاق بیفتد.در اغلب موارد رعایت کامل بهداشت دندان عقل به دلیل دسترسی سخت به آن مقدور نیست و همین مساله سبب پوسیده شدن خود دندان و یا ایجاد پوسیدگی در دومین دندان آسیای بزرگ می گردد. به جهت  تمامی  دلایلی که گفته شد،دندان عقل بهتر است هرچه زودتر خارج شود. تنها در صورتی که دندان عقل در قوس طبیعی و در محل مناسب آن رویش کامل پیدا کند و بهداشت آن نیز برقرار باشد،میتوان آن را حفظ نمود .هرچند در این صورت نیز با معاینات دوره ای،وقوع هرگونه پوسیدگی در آن و یا در دندانهای مجاور آن،می بایست توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد.

 

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی(1)

بروز پوسیدگی در دندانهای عقل بسیار شایع می باشد

 

 

آیا دندان عقل سبب ایجاد فشار و کج شدن سایر دندانها می گردد؟

خیر ابدا چنین امری ممکن نیست.دندان عقل به هیچ وجه توان ایجاد نیروی کافی برای جابجا کردن سایر دندانها را ندارد. در سنین حدود 18 تا 22 سالگی، یک رشد تاخیری در استخوان فک پایین اتفاق می افتد که این رشد تاخیری سببب بروز مقداری بهم ریختگی در دندانهای پیشین می گردد.از آنجا که این رویداد با رویش دندانهای عقل تقریبا همزمان اتفاق می افتد،این شبهه را ایجاد می نماید که فشار رویش دندان عقل سبب کج شدن دندانها شده است.درحالیکه همانطور که گفته شد عامل این بهم ریختگی جای دیگریست.

اگر مایلید در این خصوص باز هم بیشتر بدانید اینجا را کلیک کنید.

آیا دندان عقل نهفته،حتما باید جراحی و خارج شود؟

در موارد زیر بهتر است دندان عقل نهفته توسط جراحی خارج گردد:

  1. چنانچه دندان عقل نهفته با ریشه دندان مجاور تماس داشته و سبب کج شدن و یا بروز تحلیل در ریشه این دندان شده باشد.
  2. در مواردی که کیست وسیع و یا درحال رشد در اطراف تاج دندان نهفته مشاهده گردد.
  3. مشکوک به بروز تغییرات بدخیمی در اطراف تاج دندان نهفته باشیم.
  4. در افراد زیر 35 سال جهت اجتناب از موارد فوق
  5. به دلایل ارتودنسی و به تشخیص و دستور ارتودنتیست

در صورتیکه هیچ یک از موارد فوق مطرح نباشد وفرد بالای 35 سال نیز سن داشته باشد،تنها معاینات سالیانه با عکسبرداری جهت بررسی وضعیت دندان نهفته کافی بوده و نیازی به انجام جراحی برای خارج کردند دندان عقل نیست.

 

 

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی(1)

کج شدن دندانهای جلو فک پایین ارتباطی با فشار دندان عقل ندارد

آیا جراحی دندان عقل دردناک یا خطرناک است؟

نهفتگی دندان عقل دارای تقسیم بندی و انواعی است و جراحی آن نیز بسته به نوع و عمق نهفتگی می تواند ساده یا سخت باشد. وجود استخوان متراکم زیاد در اطراف دندان نهفته و واقع شدن این دندان در مجاورت اعصاب زبان و فک پایین، سبب گردیده که انجام این جراحی گاهی بسیار سخت بوده و به جراحان فک و صورت واگذار گردد.به جز چنین موارد خاصی،سایر انواع دندانهای عقل نهفته می تواند توسط دندانپزشکان عمومی نیز جراحی و خارج گردد. در کل بروز درد و یا تورم و گاهی محدودیت در باز کردن دهان پس از جراحی دندان عقل مساله شایعی تلقی می گردد که این علایم پس از دوره کوتاهی در حدود یک تا دوهفته برطرف می گردند. همچنین هر قدر دندانپزشک در انجام این کار مهارت بیشتری داشته باشد و از تجهیزات مدرن تری نیز در جراحی دندان بهره ببرد (نظیر پیزوسرجری و یا لیزر)، طبیعتا مشکلات پس از انجام جراحی نیز برای بیمار راحتتر و قابل تحمل تر می گردد. در صورتیکه مایلید درخصوص مراقبتهای پس از کشیدن دندانها بیشتر بدانید اینجا را کلیک کنید.

این مقاله ،اولین قسمت از پرسش و پاسخهای رایج در زمینه دندانپزشکی بود که تقدیم شما گردید. در آینده نزدیک با مطالب جدیدتر در خدمت شما خواهیم بود.

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

 

بیشتر بخوانید…

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-جرمگیری

 

بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان

 

چرا جرمگیری دندانها لازم است؟

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید