انواع ترمیم های همرنگ دندان

انواع ترمیم های همرنگ دندان

امروزه تقاضا برای ترمیم های  با مواد همرنگ دندان طبیعی یا همان کامپوزیتها و سرامیکها به شدت فراگیر شده است. در همین راستا شرکت های تولید کننده مواد دندانپزشکی نیز بودجه زیادی را صرف تحقیقات و ارائه مواد مرغوب تر نموده اند که نتیجه آن یک بازار وسیع از این گونه مواد ترمیمی است. هر چند آمالگام یا همان مواد فلزی پر کردن دندان ها، هنوز هم کارایی و استحکام لازم را برای برآورده کردن نیاز دندان ها به ترمیم را دارد، اما مشکلات زیبایی که این مواد در نواحی در معرض دید ایجاد نموده اند و همچنین شائبه سمی بودن جیوه بکار رفته در ترکیب آمالگام -هرچند بطور قطعی تایید نگردیده است- موجب گردیده که امروزه بیشتر توجه مردم و دندانپزشکان به سمت ترمیم های همرنگ دندان یا بعبارتی ترمیم های کامپوزیتی و سرامیکی معطوف گردد. چنانچه مایل هستید درمورد کاربرد و تاریخچه آمالگام بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

 

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

دندان واجد پوسیدگی  در سطح جونده

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

پس از حذف پوسیدگی،ایزولاسیون دندان با رابردم از مراحل مهم انجام ترمیم کامپوزیتی مستقیم می باشد

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

در نهایت ترمیم زیبا با رعایت اصول تکنیکی میتواند دوام طولانی را نیز به همراه داشته باشد

ترمیمهای کامپوزیتی مستقیم و غیرمستقیم

یکی انواع ترمیم های همرنگ دندان ،ترمیمهای کامپوزیتی هستند.ترمیم های کامپوزیتی واجد ویژگی هایی می باشند که بصورت خلاصه وار آنها را خدمت شما معرفی می کنیم. نخست آنکه ترمیم های کامپوزیتی برخلاف انواع انجام شده با آمالگام، به دندان چسبندگی دارند. این بدان معناست که در این گونه ترمیم ها تنها نسوج پوسیده و آسیب دیده حذف خواهد شد و نیازی به حذف نسج اضافه ای جهت برقراری گیر مکانیکی وجود ندارد. دیگر اینکه کامپوزیت ها دارای ضریب الاستیسیتی و انتقال حرارتی و نیز سایش تقریباً مشابه با دندان طبیعی هستند که این خواص در دوام طولانی مدت ترمیم و نیز کاهش حساسیت به گرما و سرما- که در ترمیم های آمالگام مشکل ساز بود- می گردد. خاصیت دیگر این که ترمیم ها نیز چنانچه که گفته شده زیبایی و تنوع رنگ متناسب با دندان های طبیعیست که به این گونه ترمیم ها، ظاهری بسیار زیبا می  دهد. ترمیم کامپوزیتی خود به دوگونه قابل انجام میباشد.مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم کامپوزیتی مستقیم

در این تکنیک دندانپزشک در همان جلسه که پوسیدگی را حذف می کند، اقدام به ترمیم دندان در دهان بیمار نموده و کامپوزیت را مستقیم بر روی دندان قرار میدهد. این روش متداول ترین روش ترمیم دندان با مواد همرنگ می باشد.زیبایی و استحکام مناسب و دوام قابل قبول از مزایای این نوع از ترمیم هاست.در عین حال این روش معایبی هم دارد. به عنوان مثال انقباض کامپوزیت در حین سخت شدن میتواند مشکلاتی را ایجاد نماید.همچنین تکنیک انجام کار بسیار حساس و دقیق میباشد و می بایستی در ایزولاسیون کامل و ترجیحا با بستن رابردم انجام گردد.

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

دندان واجد وسیدگی وسیع در چند سطح

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

حذف پوسیدگی و ایزولاسیون با رابردم جهت انجام ترمیم کامپوزیتی مستقیم

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

پایان درمان و زیبایی فوق العاده ای که میبینید

ترمیم کامپوزیتی غیر مستقیم

در این روش ابتدا پوسیدگیها حذف شده و دندان اماده ترمیم می گردد.سپس از دندان قالبگبیری میشود. (در تکنیک دندانپزشکی دیجیتال به جای قالبگیری ،اسکن انجام می شود.) در لابراتوار دندانسازی بخش آسیب دیده دندان با کامپوزیت بازسازی شده و جهت اتصال به دندان پایه به مطب ارسال میگردد. کامپوزیت مورد استفاده در لابراتوار برای ساخت این ترمیمها،از انواع کامپوزیت مستقیم که در مطبها استفاده میشوند،به مراتب سخت تر میباشند و درجه پلیمریزاسیون آنها در حد بسیار بالاتری می باشد. در این روش تمام مزایای کامپوزیت مستقیم را داریم و علاوه برآن،دقت بیشتر و حذف انقباض کامپوزیت در حین پلیمریزاسیون، از مزایای این روش هستند. همچنان پیچیدگی مراحل درمان و نیاز به ایزولاسیون در این روش نیز دیده میشود.

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

دندان پس از انجام درمان ریشه،آماده بازسازی تاج توسط کامپوزیت غیرمستقیم

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

آماده سازی اولیه دندان باحذف پوسیدگی های باقی مانده و دیواره های مستعد شکستن و پوشانیدن کف و دیواره ها توسط گلاس آینومر و رزین

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

انجام اسکن دندانها جهت ارسال به لابراتوار(درصورت عدم تجهیز به اسکنر دهانی،قالبگیری جایگزین اسکن خواهد شد)

 

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

بخش آسیب دیده و تخریب شده دندان توسط کامپوزیت در لابراتوار بازسازی میگردد و جهت اتصال به دندان به مطب ارسال میگردد.

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

بخش ساخته شده در لابراتوار،درمطب به دندان مربوطه با تکنیکهای خاصی متصل میگردد

 

ویدیویی از انجام مراحل ترمیم کامپوزیتی مستقیم

ترمیمهای سرامیکی

گونه ای دیگر از انواع ترمیم های همرنگ دندان ،ترمیمهایی هستند که از آنها با نام Inlay و Onlay های سرامیکی یاد میشود.در این گونه ترمیمها ماده ترمیمی به جای کامپوزیت، سرامیکهای با قابلیت باند شوندگی مانند انواع گلاس سرامیکها هستند. روش کار بطور خلاصه شامل حذف پوسیدگی ها و دیواره های شکننده و سپس قالبگیری از دندان است.در این مرحله قالب تهیه شده(یا اسکن دندانها) به لابراتوار ارسال گردیده و در آنجا بخش آسیب دیده  دندان توسط سرامیک بازسازی میشود و جهت چسباندن روی دندان به مطب ارسال میگردد. نمونه های این ترمیمها را در عکس های  زیر مشاهده می فرمایید.این گونه ترمیمها استحکام و زیبایی فوق العاده ای را دارا هستند و در بسیاری موارد میتوانند جایگزین روکش کردن دندانها خصوصا در ترمیمهای بعد از اندو با همان عصب کشی دندانها باشند.  بدیهی است که این روش به ذات خود یک تکنیک ترمیمی غیر مستقیم محسوب می گردد.

 

ترمیم های همرنگ دندان -وبسایت دکتر افشین کاوسی

اینلی ساخته شده توسط لابراتوار با تکنیک قالبگیری مرسوم

 

اما با وجود مزایای بسیار زیاد این ترمیم ها، باید حساسیت بسیار بالای تکنیک اجرای آنها را نیز در نظر بگیریم. همچنین ایزولاسیون صحیح دندان و صرف دقت و زمان بسیار بیشتر برای انجام ترمیم های کامپوزیتی نیز از ویژگی های این ترمیم ها محسوب می گردد و در نتیجه از مجموع موارد بالا می توان این برداشت  را داشت که به طبع هزینه انجام این ترمیم ها نیز نسبت به ترمیم های معمولی آمالگامی بیشتر می باشد.

 

اونلی سرامیکی دیجیتال-دکتر افشین کاوسی

پس از انجام درمان ریشه،دندان جهت  ساخت اونلی سرامیکی،اماده شده است

 

اونلی سرامیکی دیجیتال-دکتر افشین کاوسی

 اونلی سرامیکی تهیه شده در لابراتوار با استفاده از تکنیک دیجیتال

 

 

اونلی سرامیکی دیجیتال-دکتر افشین کاوسی

اتصال اونلی سرامیکی به دندان

 

اونلی سرامیکی دیجیتال-دکتر افشین کاوسی

از نمای کناری

 

اونلی سرامیکی دیجیتال-دکتر افشین کاوسی

مقایسه قبل و بعد از کار

 

 

در نهایت ترمیم های همرنگ دندان، ترمیم هایی زیبا و بادوام هستند  به شرطی که توسط دندانپزشک ماهر انجام شوند. چرا که هر گونه ناآگاهی و عدم رعایت مسایل دقیق و پیچیده ترمیم های اینچنینی، سبب بروز حساسیت بعد از درمان و حتی نکروز و عفونی شدن ریشه دندان خواهد گردید.

در پایان این نوید را به شما می دهیم چنانچه خواهان این گونه ترمیم ها هستید، انبوهی از مطالعات و تجربیات گوناگونه و پشتوانه علمی و عملی وسیعی را پشتوانه قرار داده ایم که با تکیه بر آن و نیز استفاده از بهترین و بروز ترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال، ترمیمی موفق و دوست داشتنی را به شما تقدیم کنیم.

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

ترمیم آمالگام قدیمی واجد نشتی دیواره ها که می بایست تعویض گردد

 

 

                                                                                   ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

حذف پوسیدگی و ایزولاسیون

 

ترمیمهای کامپوزیتی همرنگ دندان-دکتر افشین کاوسی

ترمیم نهایی با ظاهر فوق العاده زیبایی که میبینید

 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت، تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به خانه

 

 

بیشتر بخوانید…

 

دندانپزشکی دیجیتال

 

پروتزهای ثابت (روکش دندان)

 

 

چرا لمینت های سرامیکی؟

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید