پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-جرمگیری

پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی-جرمگیری

در این سری مقالات سعی شده است که به پرسشهای رایجی که در زمینه مسایل دندانپزشکی مطرح می گردد،به اختصار پاسخ دهیم که امید است مورد توجه و استقبال شما قرار گیرد و از شما مخاطب عزیز میخواهیم که با نظرات خود مارا در ارایه مطالب بهتر یاری فرمایید.

در طی سالیانی که در حرفه دندانپزشکی مشغول به کار بوده ام،همواره برخی پرسشها به کررات از طرف بیماران و مراجعین مورد پرسش واقع شده است.همچنین این سوالات بعضا در شبکه های اجتماعی من نیز مرتبا تکرار می شوند. لذا هر یک از سوالات زیر ممکن است سوال شما نیز باشد. در نوشته قبلی  درباره دندان عقل صحبت کردیم و سعی نمودیم به رایجترین سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. حال  دومین بخش از این سلسله سوال و جواب ها اختصاص می یابد به موضوع جرمگیری دندان.

آیا جرمگیری برای دندانها مضر است؟

به جرات می توان سوال فوق را رایجترین سوالات در زمینه بهداشت دهان و دندان دانست. جرمگیری یک عمل بهداشتی است که هدف آن حذف رسوباتی با ترکیبات عمدتا کلسیم است که بر روی دندانها رسوب کرده و تقریبا چسیده اند.جرم دندان ساختاری بی شکل(آمورف) و دارای سطحی خشن و پر از خلل و فرج می باشد.این خشونت سطحی محل مناسبی را برای رشد و نمو باکتریهای بیماریزا فراهم می آورد. جرم دندان زمینه ابتلا به بیماریهای لثه و تخریب استخوان را مهیا می سازد و لذا می بایست در فواصل منظم از روی دندانها حذف گردد.

 

 

چرا جرمگیری دندانها لازم است؟- مقالات وبسایت دکتر کاووسی پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی(1)

تجمع جرم به تدریج سبب برروز التهاب و تخریب لثه ها می گردد

جرمگیری یک عمل بهداشتی و لازم برای حفظ سلامت لثه و دندانهای ماست. لذا پیشنهاد میگردد که افراد مستعد هر شش ماه و افراد با زمینه بروز جرم کمتر،هر سال یکبار اقلا دندانها را جرمگیری نمایند. جرمگیری دندانها  در صورتیکه توسط افراد واجد صلاحیت، که همانا دندانپزشکان آموزش دیده هستند،انجام شود ،نه تنها ضرری ندارد که منافع زیادی را نیز برای شما به دنبال دارد.بدیهی است که سپردن انجام این خدمات به افراد فاقد صلاحیت میتواند اسیب زا باشد و مسولیت این اسیب به عهده خود شماست و این مساله دلیل بد بودن جرمگیری نیست.

چنانچه مایلید که در این خصوص بیشتر بدانید به این لینک مراجعه فرمایید.

آیا جرمگیری باعث لق شدن دندانها می گردد؟

خیر !درواقع جرم عامل لق شدن دندانهاست و نه جرمگیری. اما چیزی که سبب میشود چنین فکری در افراد ایجاد شود،این است که دیده اند پس از انجام جرمگیری،دندانهایشان مقداری لق شده است.دلیل این مساله این است که در افرادیکه مقادیر بسیار زیادی جرم بر روی دندانهای خود دارند،تخریب استخوان نگه دارنده دندان به دلیل واکنش سیستم ایمنی به و جود جرم و عوامل باکتریایی همراه با آن بصورت فزاینده ادامه دارد.اما عاملی که سبب میشود این دندانها که حالا استخوان زیادی را از دست داده اند، همچنان محکم به نظر برسند، وجود خود جرم و چسبندگی حاصل از آن است.بنا براین به محض انجام جرمگیری دندانها، این اتصال از بین می رود و دندانها ماهیت جدید خود یعنی لقی را از خود نشان میدهند.در اینجاست که فرد احساس میکند دندانها به دلیل جرمگیری کردن لق شده اند  اند.اما حقیقت این است که انباشته شدن جرم در طی سالیان، سبب تخریب استخوان احاطه کننده دندان گردیده است.

 

چرا جرمگیری دندانها لازم است؟ پرسش و پاسخهای رایج دندانپزشکی(1) از مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی، جراح و دندانپزشک

اتصال دندانها به یکدیگر به وسیله جرم

 

آیا عمل جرمگیری به مینای دندان آسیب می زند؟

باز هم پاسخ منفیست.امروزه جرمگیری غالبا توسط دستگاههای التراسونیک انجام میشود که کار جرمگیری دندانها را بسیار ساده نموده و با حرکات ویبره ای جرم دندان را خرد کرده و اتصال آن را  به دندانها از بین می برد. لذا در صورتی که فرد عمل کننده اموزشهای لازم دراستفاده از این دستگاهها دیده باشد،خیالتان راحت باشد که اسیبی به مینای دندانتان وارد نخواهد شد و می توانید از مزایای انجام جرمگیری بهره مند شوید.ولی چنانچه برای انجام جرمگیری به فردی فاقد صلاحیت مراجعه کردید،طبیعتا مسولیت انچه اتفاق می افتد بر عهده خود شماست.

 

آیا انجام جرمگیری دندانها را سفیدتر میکند؟

در باره این سوال باید بگوییم هم بله و هم خیر! در اثر مصرف مواد غذایی مختلف و خصوصا رنگددار نظیر چای و قهوه و ..،وهمچنین مصرف دخانیات، رنگدانه هایی که ما به آنها STAIN می گوییم بر روی دندانها نشسته و رنگ دندان را تغییر میدهد.استین را خیلی ها با جرم که توده کلسیمی برجسته و زبر چسبیده به دندانها است اشتباه می گیرند. استین برجسته نیست و تنها تغییر رنگهایی اغلب قهوه ای و یا متمایل به زرد و نارنجیست. پس از انجام جرمگیری دندانپزشک توسط برس مخصوص وخمیر ویژه ای دندانها را پالیش(بروساژ) می کند که همین کار سبب حذف استین ها میگردد.به همین دلیل پس از انجام جرمگیری دندانها سفید تر و درواقع تمیز تر دیده می شوند.

انجام جرمگیری و بروساژ دندانهای شما را به رنگ طبیعی و واقعی آن می رساند. اما قادر نیست که رنگ دندان شما را از آنچه که واقعا هست،سفید تر کند.اگر پس از انجام جرمگیری مایل هستید که دندانهای شما سفید تر شود ،می بایست درخواست انجام بلیچینگ کنید.بلیچنگ دندانهای شما را واقعا سفید تر خواهد کرد.

در انجا ذکر این نکته را لازم می دانم که استین توسط مسواک و خمیر دندان قابل پاک شدن نیست و تلاش برای انجام این کار منجر به آسیب دیدن دندانها خواهد شد. لذا برای حذف این رنگدانه های مزاحم حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

این مقاله دومین قسمت از پرسش و پاسخهای رایج در زمینه دندانپزشکی بود که تقدیم شما گردید. در آینده نزدیک با مطالب جدیدتر در خدمت شما خواهیم بود.

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

 

 

بیشتر بخوانید…

بایدها و نبایدهای پس از کشیدن دندان

 

چرا جرمگیری دندانها لازم است؟

 

مسواک دستی یا مسواک برقی؟!

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید