رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!

همه ما در باره استرس و عواقب جسمی و روحی که برای ما بر جای میگذارد اطلاعاتی داریم و میدانیم که  بسیاری از بیماریهای جسمی درواقع از روان ما نشات میگیرند و در این میان،استرس شایعترین عامل ایجاد مشکلات روحی و روانیست. استرس علاوه بر تمام اثرات مخربی که برجای میگذارد ،عامل ایجاد مشکلاتی در دهان و دندانهای ما نیز میباشد که پارافانکشن جزیی از این مشکلات است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

استرس از کجا می آید؟

در واقع تمام شرایطی که توازن را در زندگی برهم میزنند میتوانند منجر به ایجاد استرس گردند. این عوامل و شرایط استرس زا کم نیستند و متاسفانه در جامعه امروز ایران این عومل به وفور موجود هستند. گرانی و بی ثباتی قیمتها و اقتصاد، مرگ و میرهای با عوامل ناهنجار مانند تصادف، سقوط هواپیما ، اخبار منفی و تکان دهنده ،ترافیک و سروصدا ،بیکاری و اخیرا شیوع ویروس کرونا، از جمله عوامل استرس زا هستند. فرد خود را در یک رابطه اجتماعی ایمن و پایدار نمی بیند و مدام مجبور است خود را با شرایط جدیدی تطبیق دهد. در نهایت جدال با این عوامل سطح استرس را افزایش میدهد و فرد برای مقابله با این شرایط بعضا رو به روشهایی می اورد که انها نیز به نوبه خود به افزایش مشکلات منجر میگردند و این چرخه معیوب استرس و پاسخ معیوب ادامه می یابد و قهقرایی را ایجاد می نماید که فرد خود را اسیر  آن می بیند. ازجمله این پاسخهای معیوب می توان به مواردی مثل جدال با دیگران، رفتارهای پر خطر جنسی ، رانندگی ناهنجار ، خودکشی و … نامبرد.

از هر چهار ایرانی، یک نفر بی اعصاب است!

ایسنا نوشت: یک روانشناس و مربی آموزش خانواده گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۶ درصد مردم ایران نیازمند روان‌گران سلامت هستند و در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به‌طور میانگین از هر ۴ ایرانی یک نفر مبتلا به مشکل اعصاب و روان است.

مژگان بنگر وقوع استرس  را در ۲ حالت تفسیر و اظهار کرد: زمانی که عوامل و شرایط بیرونی فرد را در شرایطی قرار می‌دهند که از او انتظاراتی برود که فراتر از توانایی‌ها، امکانات و منابع او است، فرد دچار استرس شده و پاسخی که شخص از نظر احساسی، عصبی و فیزیولوژیک باید به این توقعات و شرایط محیطی بدهد، باعث استرس در او می‌شود.

وی تصریح کرد: گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی، افسردگی و اضطراب، خارش، خشکی دهان، صدای زنگ در گوش، افزایش ضربان قلب، تکرر ادرار، بی‌خوابی و کابوس، احساس خستگی و ضعف و ناتوانی از جمله موارد شایع در اختلالات ناشی از استرس است.

همچنین بر طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر مرکز بیماران روان مزمن(سرای احسان) با بیان اینکه در اروپا مرگ همسر بیشترین اضطراب را در افراد ایجاد می کند، گفت: در ایران شرایط متفاوت است و مرگ فرزند بیشترین عامل ایجاد استرس است.

رابطه استرس ،دهان و دندان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید منشا بسیاری از مشکات و گرفتاریهای دهان و دندان نیز از استرس زیاد منشا می گیرد. رابطه بین استرس و بسیاری از بیماریهای دهان و دندان بصورت واضح ثابت شده است و از این میان می توان به مواردی چون بروز آفت های دهانی ، تبخال ،بیماریهای خود ایمنی مانند لیکن پلان و پمفیگوس، بیماریهای پریودنتال و التهابات لثه که به دنبال عدم توازن هورمونی با منشا  استرس ایجاد میشوند ونیز پوسیدگی های دندانی با منشا خشکی دهان که میتواند از عوارض ابتلا به سطح بالای استرس باشد، نام برد.

و اما پارافانکشن…

یکی از شایعترین و دردسرساز ترین عواقب استرس ، ایجاد پارافانکشن در سیستم جونده ماست. در واقع عمل و وظیفه اولیه دندانها در ما انسانها شامل جویدن و کمک در تکلم و ادای برخی حروف و صداهاست. هر نوع کاربردی از دندانها به جز موارد فوق به عنوان پارافانکشن شناخته میشود. مثلا جویدن ناخنها و یا عادت به جویدن ته مداد یا خودکار نیز پارافانکشن محسوب میگردد!! اما مشخصا اشاره ما در اینجا به دونوع خاص از پارافانکشن هسش که تحت عنوانهای براکسیزم و کلینچینگ نامگذاری میشود .

 

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

             عادت به جویدن ناخنها یکی از انواع پارافانکشن محسوب میگردد

 

براکسیزم و کلینچینگ شامل حالتهایی هستند که فرد بصورت خوداگاه و یا ناخوداگاه دندانهای خود را بر روی هم فشار میدهد. این حالتها در افرادی دیده میشود که در طی فعالیتهای روزانه و در شرایط برخورد با استرس دندانهای خود را بروی یکدیگر فشار میدهند(کلینچینگ) و یا حین خواب عمیق و ناآگاهانه دندانهایشان را برهم میسابند(براکسیزم).  هردوی این عوامل و خصوصا براکسیزم منجر به تخریب سطوح درگیر دندانی و همچنین آسیب جدی به عضلات و سیستم جونده میگردد و میتواند دردهای عضلانی حتی در نواحی دوردست تر مانند کتف و شانه ها را برای فرد مبتلا ایجاد نمایند. همچنین بروز برخی سردردها خصوصا در ناحیه گیج گاهی نیز میتواند از اثرات پارافانکشن باشد که در بسیاری از موارد افراد آن را با دردهای میگرنی اشتباه میگیرند.

 

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

     سایش شدید دندانها که نشانه وجود پارافانکشن شدید در فرد است

 

به عنوان یک دندانپزشک و کسی که هر روزه با مراجعان زیادی رو در رو هستم، باید بگویم که شیوع این مشکلات در جامعه امروز ایران بسیار شدید و فراگیر است و اثرات سایشی شدید دندانها و دردها و اسپاسم عضلات جونده را در بسیاری از بیماران و مراجعان دندانپزشکی میتوان یافت که میتواند موضوع خوبی برای تحقیقات در دانشکده های دندانپزشکی باشد. بدتر از همه اینکه بسیاری از افراد اطلاعی از مشکل خود و راههای پیشگیری از پیشرفت آن را ندارند و باز هم متاسفانه دانش شناخت و برخورد با این بیماریها نیز در بین دندانپزشکان نیز بسیار ابتدایی و یا اندک می باشد و ادامه این وضعیت در شرایط پر استرس امروز ایران میتواند به بروز مشکلات شدیدتری منجر گردد. درصورت آموزش دیدن دندانپزشکان در این زمینه،گاهی با یک تشخیص صحیح و صحبت کردن با بیماران و آشنا کردن مردم با مشکلی که دارند و هشدار در خصوص عدم رسیدگی به مشکل و عواقب احتمالی آن و در نهایت گاهی با ساختن و ارایه یک نایتگارد ساده میتوان تا حدود زیادی از مشکلات این بیماران کاست.

 

 

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

با تشحیص به هنگام نشانه های وجود پارافانکشن میتوان از عواقب سخت آن کاست

 

در مقالات بعدی در خصوص راهای پیشگیری و درمان بیماریها و مشکلات ناشی از پارافانکشن با شما خواهم بود.

 

رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

استفاده از نایتگارد یکی از راهای کاهش اثرات مخرب پارافانکشن می باشد
رابطه استرس ، پارافانکشن و ایرانی بودن!-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

شکستن مکرر روکشها و ترمیمها نیزمیتواند از نشانه های وجود پارافانکشن در افراد باشد

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به  مقالات

 

 

بیشتر بخوانید…

 

استفاده از هیپنوتیزم در درمان میگرن

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

نکاتی درباره قرار ملاقات دندانپزشکی

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید