دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

با ورود به دنیای دیجیتال در قرن بیستم،جهان به سرعت تحت تاثیر فناوری های دیجیتال و سرعت و راحتی حاصل از کاربرد این تکنولوژی ها قرار گرفت. با شروع قرن بیست و یکم سرعت پیشرفت تکنولوژی دیجیتال بسیار چشم گیر تر شد و تقریبا توانست به تمامی جنبه های زندگی انسان مدرن رخنه نماید. امروزه کمتر جنبه ای از زندگی ما باقی مانده که تحت تاثیر این قبیل فناوری ها قرار نگرفته باشد. از گوشیهای هوشمند گرفته تا خودروها ،تاسیسات شهری ،کارخانجات و شرکت ها، تجارت، حوزه مد و سرگرمی، فرهنگ و هنر، همه و همه رنگ و بوی دیجیتالی به خود گرفته اند.

در این میان یکی از حوزه هایی به سرعت به سمت دیجیتالی تر شدن پیش میرود، حوزه دندانپزشکی میباشد. دندانپزشکی دیجیتال سالهاست که توانسته جایگاهی را برای خود در دنیای پزشکی باز نماید و این جایگاه به لطف پیشرفت کامپیوتر ها و قدرتمند تر شدن هر چه بیشتر نرم افزارها، روز به روز اهمیت و جایگاه والاتری را به خود اختصاص میدهد به گونه ای که دندانپزشکان در سراسر دنیا  خود را بیشتر نیازمند به این تکنولوژیهای جدید می یابند.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

 

 

در کل هر بخشی از علم دندانپزشکی که توسط کامپیوتر ها اداره میگردد، زیر مجموعه دندانپزشکی دیجیتالی قرار میگیرد. از جمله این فناوری ها میتوان به نرم افزارهای مدیریت مطب دندانپزشکی، رادیولوژی دیجیتال ، لیزر، اسکنر و کد-کم ها،نرم افزارهای طراحی پروتز و لبخند و جراحی های ایمپلنت با کمک سرجیکال گاید های طراحی شده توسط کامپیوتر نام برد. در اینجا برخی از این موارد را جهت اگاهی شما عزیزان به اختصار  و به زبان ساده معرفی می نماییم.

 

نرم افزار های مدیریت مطب

امروزه نرم افزار های مدیریت مطب و کلینیک جایگاه خود را به خوبی در کلینیکهای دندانپزشکی پیدا کرده اند و اخیرا کمتر مطب یا کلینیکی را میتوان یافت که خود را به یک نسخه از این نرم افراز ها مجهز نکرده باشد. در سالیان گذشته روند تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات بیماران بر اساس پرونده های مکتوبی بود که با گذشت زمان روی هم انباشته میشد. اشکال این سیستم های قدیمی ،انباشته شدن حجم زیادی از اوراق و پرونده ها در گذر زمان بود که نیاز به فضای زیادی جهت بایگانی و نگهداری داشتند. همچنین این اسناد در گذر زمان دچار فرسایش می شدند و همچنین بازیابی اطلاعات انها نیز امری دشوار بود. با دیجیتالی شدن پرونده ها،روند تشکیل،نگهداری و بازیابی اطلاعات سرعت گرفت و حجم اطلاعاتی که قابل نگهداری و ثبت در این نوع پرونده ها ست، قابل مقایسه با انواع سنتی آنها نیست.دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

 

از دیگر امکاناتی که این نرم افزار ها در اختیار دندانپزشک می گذارند، روند حسابداری و ثبت مخارج و درامدهاست که به راحتی قابل ثبت و نگهداری در سیستم های دیجیتال هستند. مدیریت انبار داری و منابع انسانی و همچنین ارتباط با لابراتوار دندانپزشکی از دیگر قابلیتهای این نرم افزار ها میباشد. در نهایت بسیاری از این نرم افزارها با اتصال به سیستم های پیامکی، ارتباطی مداوم و هوشمند را با مراجعان مطب برقرار می سازند.

 

رادیولوژی دیجیتال

فناوری دیجیتال در کلیه امور رادیولوژی دهان و دندان دخیل شده ،به گونه ای که جای خود را به خوبی  و نه فقط در مراکز تخصصی عکسبرداری،بلکه در مطبهای کوچک نیز باز نموده است. امروزه  سنسورهای دیجیتالی با حساسیت به مراتب بالاتر از قبل،  تصاویر رادیوگرافی را به کامپیوتر ها منتقل نموده و توسط نرم افزار های تخصصی،این تصاویر ویرایش میشود و از این طریق میتوان اطلاعات تشخیصی ارزشمند تری را از انها استخراج نمود. همچنین به کمک همین سیستم ها روند ظهور  و چاپ کلیشه ها نیز جلوه ای سریعتر و با کیفیت تر یافته است و در یک کلام میتوان گفت عصر تصویر برداری دیجیتالی به لحاظ  سرعت، کیفیت و دقت قابل مقایسه با عصر تصویر برداری آنالوگ سنتی نیست.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

سیستم های رادیولوژی دیجیتالی 

 

لیزر

جهت آشنایی با سیستم های لیزر و کابرد آنها در دندانپزشکی میتوانید به مقاله دیگری که در همین وب سایت،آنها را به صورت تخصصی معرفی مینماید مراجعه فرمایید. اما به اختصار به شما میگوییم که تکنولوژی لیزر نیز زیرمجموعه تکنولوژی دیجیتالی بوده و به سرعت در حال نفوذ به حیطه های مختلف دندانپزشکی است. لیزر آنچنان قدرت عمل و انعطافی را در ارایه درمان به دندانپزشک اعطا میکند که وابستگی وی را در استفاده از لیزر برای انجام درمانها در حد یک اعتیاد بالا میبرد!!(تجربه شخصی خود من که اقلا اینطوری بوده است!)

 

 

اسکنر ها

اسکنر ها به دونوع دهانی و لابراتواری تقسیم میشوند. نوع دهانی شامل دوربین هایی است که محیط دهان را اسکن کرده و داده هارا همزمان به یک کامپیوتر قدرتمند منتقل میکند.این داده های دیجیتال توسط نرم افزارهای ویژه ای، مدل سه بعدی مجازی از دهان را ایجاد میکند که این مدل در قالب یک فایل فشرده به لابراتوار دندانسازی ایمیل میشود ودر آنجا تکنسین روی این مدل مجازی ،دندانسازی مجازی را انجام میدهد و سپس پروتز طراحی شده را با کمک دستگاههای CAD/CAM تراش داده و اماده میکند. همپجین برخی موارد نیز مانند کست ها و یا برخی روکشهای موقت و سرجیکال گاید ها و غیره نیز توسط پرینترهای سه بعدی پرینت شده و به مطب دندانپزشکی ارسال میگردد! همه چیز شبیه فیلمهای جنگ ستارگان رویایی و خارق العاده !! در این روش دندانپزشکی، با کمک اسکنر ها،نیاز به قالبگیری و مراحل سخت و طاقت فرسای آن برطرف شده و دقت و راحتی فوق العاده ای برای بیمار ایجاد میگردد.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

نمونه اسکنر دهانی ساخت شرکت کداک

 

اولین انواع اسکنرهای دهانی مانند (سرک،تولید 1987) ،به گونه ای بودند که ابتدا پودر مخصوصی روی دندانها پاشیده میشد و سپس اسکنر شروع به اسکن کردن دندانها مینمود. مدلهای جدید این تکنولوژی امروزه اما بدون نیاز به هرگونه پودری ،با دقت بسیار بالایی عمل اسکن کردن را انجام میدهد. از این اسکنرها میتوان در بسیاری از اعمال دندانپزشکی مانند ساخت روکشها و پروتز،لمینت و زیبایی، ارتودنسی، ساخت راهنما های جراحی ایمپلنت، ساخت اینلی ها و اونلی ها، ساخت پروتزهای موقت ،…… استفاده نمود.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت سوم دندانپزشکی دیجیتال

اطلاعات بدست امده از اسکنر ها دارای قابلت پردازش توسط نرم افزار ها هستند

 

 

 

آینده دندانپزشکی

به نظر میرسد با پیشرفته شدن هرچه بیشتر سیستم های دیجیتالی در دندانپزشکی، به زودی اسکنر ها و کد-کم ها جای خود را به خوبی در تمامی فضاهای دندانپزشکی باز نمایند و تبدیل به اجزای جدایی ناپذیری از مطبها،مثل یونیت دندانپزشکی ،باشند. قطعا راحتی و دقتی که فن آوری های جدید دنیای دیجیتال برای بیماران و دندانپزشکان ایجاد خواهد نمود، سرنوشت این رشته را به سمت هرچه دیجیتالی تر شدن سوق خواهد داد و قطعا آن روز ،خیلی دور نخواهد بود.

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

 

بیشتر بخوانید…

 

 

طراحی لبخند دیجیتال

 

لیزر و کاربرد آن در دندانپزشکی

 

 

آفت دهانی، علل و درمان

 

دندانپزشکی وتکنولوژی قسمت اول اپکس فایندرها

 

 

 

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاسنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید