دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی

اگر گذر شما هم به مطب دندانپزشکی افتاده باشد احتمالا اولین خاطره ای که از آن محل به یاد می آورید،صندلی عجیبی است که روی آن درازکشیده اید و درمان را روی آن دریافت نموده اید. این صندلی ویژه که نماد دندانپزشکی محسوب میشود، یونیت دندانپزشکی و یا یونیت و صندلی نامیده میشود. امروزه یونیت های دندانپزشکی در طراحی ها و شکلهای مختلفی تولید و عرضه میشوند و هر محصولی دارای ویژگی ها،امکانات و مزایا و معایب خاص خود میباشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه این صندلی ها چه بوده و از کجا آمده اند!.بنا براین توجه شما را به دنباله این مطلب جلب میکنم.

از صندلی شکنجه قرون وسطایی تا یونیت دندانپزشکی!

تا قبل از سال ۱۷۰۰ میلادی، هیچ صندلی برای دندانپزشکی وجود نداشته است. در حقیقت، دندانپزشک‌ها ترجیح می‌دادند که بیمار روی زمین بنشیند یا دراز بکشد. دکتر روی زمین زانو می‌زد و سر بیمار را بین زانو‌ها نگه می‌داشت. گاهی هم بیمار روی صندلی راحتی می‌نشست اما کف زمین راحت‌تر و کاربردی‌تر بود. حدود سال ۱۷۰۰، ‌یک جراح فرانسوی به نام پی‌یر فوشار به فکر راحتی بیماران افتاد و روشی برای درمان یا کشیدن دندان ابداع کرد که طی آن، بیمار روی صندلی نشسته بود. این یک گام انقلابی بود که روی دندانپزشکی اثری طولانی گذاشت.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

نمونه اولین صندلی های دندانپزشکی!

 

در آمریکای ۱۸۰۰ میلادی، استفاده از صندلی ننویی در دندانپزشکی‌ها رواج داشت. یک کنده چوبی کوچک هم زیر آن می‌گذاشتند تا تکان نخورد. اما مدت زیادی نگذشت که معلوم دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسیشد به چیزی مستحکمتر و حتی انعطاف پذیر‌تر نیاز است تا هم کار دندانپزشک راحت‌تر شود و هم بیمار در شرایط بهتری قرار بگیرد. بنابراین صندلی‌های چوبی شبیه به این چیزی که در تصویر میبینید، رواج پیدا کرد. هم قابل حمل بودند و جای زیادی نمی‌گرفتند، هم دکتر می‌توانست سر بیمار را عقب هل بدهد یا صندلی را بچرخاند و دسترسی بهتری به دندان داشته باشد. خیلی از دندانپزشک‌ها هم بر اساس طرحی که فکر می‌کردند کار را راحت‌تر می‌کند، صندلی مخصوص خودشان را ساختند.

در میانه‌های دهه ۱۸۰۰ میلادی، کارخانه‌های تولید صندلی دندانپزشکی پا به عرصه گذاشتند. محصولات آن‌ها پر آب و تاب بود، جای گذاشتن سر و پا، ‌ رویه مخمل و… داشت. در جریان جنگ داخلی آمریکا، صندلی‌ها زرق و برقشان را از دست دادند و فلز جای چوب و چرم جای مخمل را گرفت. این روش تا میانه‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی محبوبیت خود را حفظ کرد.

صندلی که کف آن ثابت باشد و حالت درازکش پیدا کند، حدود ۱۹۵۸ توسط دکتر سنفورد گلدن ساخته شد و جایزه طراحی صنعتی «فولد مدال» را در ۱۹۶۰ برد و در نمایشگاه جهانی سیاتل در ۱۹۶۲ عرضه شد. در سال ۱۹۵۸ صندلی دیگری توسط جان نافتن در آیووا ساخته شد که به پزشک اجازه می‌داد کنار بیمار بنشیند. این یکی، رایج‌ترین صندلی دندانپزشکی است که امروز استفاده می‌شود.

در یونیت های دندانپزشکی اولیه برای تراش دندانها از لوازمی چرخشی استفاده میشد که توسط پدال زدن دندانپزشک ،نیروی ماهیچه پا از طریق تسمه هایی به هندپیس منتقل میگردید و در آنجا توسط چرخدنده ها تقویت شده و تبدیل به حرکت چرخشی میشد که از طریق آن دندان را تراش میدادند. بعد ها این نوع از وسیله های چرخشی پر دردسر جای خود را به توربین هایی دادند که از طریق هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسورهای الکتریکی نیروی خود را تامین میکردند و امروزه نیز با تمام پیشرفتهایی که در تولید یونیتها و توربین های مدرن صورت پذیرفته، همچنان بنیاد کار بر اساس هوای فشرده ای است که نیروی چرخشی توربین ها را فراهم میکند.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

نمونه ای از یونیت دندانپزشکی تسمه ای اولیه

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

نمونه ای از اولین یونیت دندانپزشکی که توسط کمپرسور کار میکند

 

یونیت‌ و صندلی‌ دندانپزشکی‌ امروزی

یونیت دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کارآیی مطب می گردد. هر چند از نظر اغلب بیماران شاید یونیت دندانپزشکی گرانترین تجهیزات مطب دندانپزشکی باشد اما در حقیقت اینچنین نیست و برخی لوازم جانبی دندانپزشکی به مراتب از یونیتهای دندانپزشکی گرانقیمت تر و از لحاظ تکنولوژیکی حساس تر می باشند اما چون به اندازه یونیت دندانپزشکی بزرگ نیستند شاید زیاد به چشم نمی آیند. در کل همه  یونیتهای دندانپزشکی دارای اجزای کم و بیش مشترکی هستند و اختلافات بین آنها عمدتا به کیفیت ساخت و راحتی و ارگونومی آنها برمیگردد. فلسفه وجودی این وسیله درواقع تامین راحتی برای بیمار و دسترسی بهتر به موضع درمان(دهان) برای دندانپزشک است و در کنار این هدف تامین دسترسی بهتر به ابزارهای موردنیاز دندانپزشک نیز قرار میگیرد که اهمیت زیادی هم دارد. همچنین تامین نور کافی و نیز ساکشن برای خارج نمودن مایعات از موضع درمان، ونیز تامین نیروی لازم برای چرخش لوازم روتاری مانند هندپیسها نیز از وظایف اولیه یونیت دندانپزشکی می باشد. در کنار یونیت و عمدتا سمت چپ آن، یک روشویی کوچک تعبیه میگردد که اصطلاحا به آن کرشوار میگویند و جهت شستشوی دهان بیمار مورد استفاده قرار میگیرد.کرشوار دارای محلی برای تخلیه بزاق و محتوای دهان و نیز محل قرارگرفتن لیوان برای آبکشی دهان است. در کنار یونیت دندانپزشکی  باکسی تعبیه میگردد که در حقیقت مدارها و قطعات الکترونیکی و لوله کشی های آب و هوا در درون آن قرارگرفته است و درواقع موتورخانه یونیت محسوب میگردد.

صندلی مخصوصی که دندانپزشک بر روی آن مینشیند را نیز اصطلاحا  تابوره مینامند .این صندلی مخصوص میبایست علاوه بر راحتی ،قابلیت تنظیم ارتفاع نیز داشته باشد که معمولا توسط یک جک بادی انجام میشود.

 

دندانپزشکی و تکنولوژی،قسمت دوم یونیت دندانپزشکی-مقالات وبسایت دکتر افشین کاوسی

یونیتهای دندانپزشکی امروزی ساختاری کمابیش مشابه دارند

 

از سایر لوازم جانبی که علاوه برموارد اصلی فوق بر روی یونیت قابل نصب می باشد(درواقع آپشن های یونیت!) میتوان به مانیتور و دوربین داخل دهانی، میکروسکوپ دهانی، وسیله نوری ویژه بلیچینگ، نگاتوسکوپ برای بهتر دیدن تصاویر رادیوگرافی، تیوب اشعه ایکس و…. نامبرد که بسته به نیاز دندانپزشک قابلیت نصب بر روی یونیت را دارا هستند. 

صندلی‌ دندانپزشکی‌ میبایست برای عملکرد خود به ورودی برق، آب و لوله کشی هوای فشره تولید شده در کمپرسور(غالبا کمپرسور ها به دلیل ایجاد سر و صدا در مکانهایی مانند زیر زمین یا پشت بام مطب نصب میگردند.)،و همچنین خروجی فاضلاب باشد. تامین برق و منبع آب اضطراری نیز از ملزومات دیگر میباشد.

در نهایت یونیت دندانپزشکی جزیی از تجهیزات بسیار متنوع مطبهای دندانپزشکی را تشکیل میدهد. درواقع به قول فلاسفه یونیت جز لازم مطب دندانپزشکی محسوب میگردد ،نه جز کافی!! در نوشته های بعدی از سایر تکنولوژی های دخیل در فرایند درمان دندانپزشکی برای شما خواهم نوشت. امیدوارم مورد توجه و رضایت شما قرار گیرد.

 

 

منابع مورد استفاده:

نگاهی به تاریخچه صندلی دندان‌پزشکی،وب سایت دندانه 

 

توجه

برداشت واستفاده از مطالب و مقالات این سایت با ذکر منبع مجاز میباشد.

 

بازگشت به مقالات

بیشتر بخوانید…

دندانپزشکی وتکنولوژی قسمت اول اپکس فایندرها

آمالگام و کاربرد آن در دندانپزشکی

نگاهی به اوضاع بغرنج بیمه های دندانپزشکی در ایران

 

لطفا ما را در اینستاگرام نیز دنبال فرمایید

 

 

کلمات کلیدی

دندانپزشک – دندانپزشکی – دندانپزشکی دیجیتال – دندانپزشکی زیبایی – دندانپزشکی ترمیمی – لمینت سرامیکی – لامینت سرامیکی – لامینت دندان – هینوتیزم – هیپنوتیزم در دندانپزشکی – کرمانشاه – کرمانشاهی – دندانپزشکان کرمانشاه – عصب کشی – اندودانتیکس – درمان ریشه دندان – پروتز ثابت – روکش دندان – ایمپلنت فوری – دکتر افشین کاوسی – دکتر هاوش غارتی – لیزر در دندانزشکی – کاربرد لیزر در دندانپزشکی – جراحی لثه با لیزر – معنای لیزر – لیزر دایود – بایولیز – دندانپزشکی مدرن – جراحی لثه – جراحی دندان عقل – دندان عقل نهفته – جرمگیری دندان – بلیچینگ – سفید کردن دندان – زیبایی دندان –  طراحی لبخند – طرح لبخند – جراحی تحت هیپنوتیزم – دندانپزشکی با هیپپنوتیزم – مدیریت مطب و کلینیک – دکتر کاظم آشفته یززدی – دکتر سیدمهدی جعفری – ایمپلنت دندان – کاشت دندان – جایگزینی دندان – ایمپلنت هدایت شده – ایمپلنت دیجیتال – نیودنت – اشترومن – کیت جراحی ایمپلنت – کامپوزیت ونیر – ونیر دندان – اینلی – اونلی – اورلی – ترمیم دندان – ترمیم همرنگ دندان – ترمیم سفید رنگ دندان – ترمیم دندان با کامپوزیت – ترمیم طبیعی دندان – آمالگام – تعویض آمالگام – طاق بستان – دندانساز – دندانساز تجربی – دندانپزشک تجربی – هنر دندانپزشکی – علم و هنر دندانپزشکی – لابراتوار دندانسازی – تکنسین دندان – تکنسین دندانپزشکی – دستیار دندانپزشک-ویروس کرونا – بیماری کرونا-جهش کرونا – کرونا و دندانپزشکی- کویید ۱۹ و دندانپزشکی – کنترل عفونت در دندانپزشکی – مطب دندانپزشکی زیبا – مطب دندانپزشکی شیک – معماری مطب دندانپزشکی – پرینتر سه بعدی – روکش  موقت – نایت گارد – دندان قروچه – براکسیزم – ناهنجاری فک و صورت – ارتودنسی شفاف – الاینر شفاف – ترمیم کامپوزیت خلفی – بیماریهای لثه – بیماریهای دهان- کامپوزیت دندان – دوکتور ددان – کرماشان – بیمه دندانپزشکی – دپیگمانتاسون لثه – کدکم – سینوس لیفت – پیوند استخوان – جراحی ایمپلنت – ایمپلنتولوژی –  بوی بد دهان – کیست دندان – دندان درد – آموزش بهداشت دهان کودکان – بهداشت اطفال – مسواک کودکان – دندان شیری – پرینتر سه بعدی – روکش موقت – dental laminates – smile -Kermanshah – kermanshah dentist – kermanshah dentistry office -تببیض الاستنان – زراعت الاسنان فی ایران – فنیز الترکیبیات کرمانشاه – طبیب الاسنان ایرانی -زراعت الاسنان فی یوم واحد ایران – دندانپزشک خوب کرمانشاه – رزین کامپوزیت – مواد دندانپزشکی با کیفیت – طراحی لبخند دیجیتالی – اموزش اگزوکد – طراحی در اگزوکد –

دکتر افشین کاوسی

دکتر افشین کاوسی

دندانپزشک
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوال خود را مطرح کنید :


چنانچه در خصوص مطلب فوق سوالی دارید ،لطفا در فرم زیر مطرح بفرمایید